سفر اردوغان به کشورهای عربی

 «رجب طیب اردوغان »، رئیس‌جمهور ترکیه در نظر دارد از ۱۷ تا ۱۹ جولای سفرش به منطقه خلیج‌فارس را آغاز کرده و برای کسب منافع اقتصادی و تقویت شراکت راهبردی آنکارا با کشورهای عربی، از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بازدید کند.

پایگاه خبری تحلیلی «عربی۲۱»، در گزارشی درباره این سفر نوشت: به گفته تعدادی از ناظران تحولات منطقه‌ای، عنوان روابط جاری ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را باید «امور اقتصادی» دانست. موضوعی که «محمد شیمشک»، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه دوشنبه گذشته با بیان اینکه اردوغان برای امضای چند توافقنامه جامع دوجانبه به امارات سفر خواهد کرد، به خوبی روشن کرد. او همچنین تاکید کرده بود که هیأت‌های اقتصادی ترکیه و امارات در هفته آخر ماه ژوئن، آماده‌سازی‌ها برای امضای این توافقنامه‌ها را تکمیل کردند تا چارچوب سفر اردوغان به امارات مشخص شود.

در ادامه گزارش عربی۲۱ می‌خوانیم: بیست سال است که روابط ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یک مسیر قرار نگرفته است؛ زیرا هرگاه فضای همکاری و تفاهم بین آن‌ها صورت گرفته، تنش‌هایی مانند اختلافات دوجانبه‌ای مثلاً بین ترکیه و عربستان سعودی یا با امارات [در چارجچوب بحران‌های خلیج‌فارس] پیش آمده که سبب گردیده تا روابط خوب بین دو طرف از هم بپاشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پس از تجربه جدایی مسیر ترکیه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اما دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ترکیه،کشورهای عربی با حمایت‌های رسانه‌ای از دولت اردوغان، روابط با آنکارا را به سطح متعادل بازگرداندند. جایی که صندوق توسعه عربستان سعودی در ۶ مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد، سپرده‌ای به ارزش ۵میلیارد دلار را با هدف کمک به رونق اقتصاد ترکیه به بانک مرکزی این کشور سپرده است. تصمیمی که «نورالدین نباتی»، وزیر خزانه‌داری و دارایی سابق ترکیه، آن را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که این «نتیجه مثبت اعتماد دولت پادشاهی به اقتصاد ترکیه است».

این تصمیم ریاض برای حمایت از اقتصاد آنکارا در حالی اعلام می‌شد که چند روز قبلش ترکیه و امارات توافقنامه مشارکت اقتصادی جامعی را امضا کرده بودند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور، طی پنج سال به ۲۵ میلیارد دلار برسد؛ این تحولات در دوره زمانی بود که اردوغان آماده می‌شد تا برای دومین بار پس از اصلاحات قانون اساسی، ریاست جمهوری کشورش را بر عهده بگیرد.

سفر اردوغان به کشورهای عربی

پایگاه خبری عربی۲۱ در بخش دیگری با روابط اردوغان با کشورهای عربی بعد از پیروزی‌اش در انتخابات پرداخته و می‌نویسد: پس از پیروزی انتخاباتی اردوغان، در ماه می گذشته، و تحت عنوان آنچه که به عنوان «آخرین دوره ریاست جمهوری در زندگی سیاسی او» توصیف می‌شود و براساس اصلاحات قانون اساسی در سال ۲۰۱۷ که دوره ریاست‌جمهوری متوالی را به دو دوره محدود کرد، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که تصمیم گرفته تا جهت‌گیری جدیدی را در سیاست خارجی کشورش به ویژه در روابط آنکارا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعمال کند.

اردوغان بلافاصله پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود: عربستان، قطر، کویت، امارات و همه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس کشورهای برادر ترکیه هستند و تنش بین ما و این کشورها درست نیست؛ حالا ما بر این وضعیت غلبه کرده‌ایم و اکنون دیدارها و سفرهای متقابلی با همه آن‌ها آغاز شده است.