اردوغان آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین

  اردوغان که در کنفرانس خبری پس از پایان نشست سران ناتو صحبت می‌کرد، گفت: اگر طرف‌های روسیه و اوکراین نقش میانجی را به ما پیشنهاد دهند، با کمال میل این میانجیگری را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد که آنکارا می‌خواهد دوباره صلح را در منطقه احیا کند.

وی در ادامه به ابتکار دریای سیاه موسوم به توافق غلات اشاره کرد و گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از تمدید توافق غلات حمایت می‌کند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پیشنهاداتی در این خصوص داشت و تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن این پیشنهادات، به راه حلی برسیم.

اردوغان افزود: با ادامه درگیری‌ها، ویرانی‌ها و مرگ و میر همچنان افزایش می‌یابد و تنها طرفین این در گیری نیستند که تاوان این جنگ را می‌دهند بلکه بسیاری از کشورها در مناطق مختلف جغرافیایی از اروپا تا آفریقا و آسیا تا بالکان متاثر از آن هستند.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: کمبود مواد غذایی برای برادران آفریقایی ما، نرخ تورم که در شصت سال گذشته در سراسر جهان به اوج خود رسیده و افزایش بی رویه قیمت انرژی تنها چند نمونه از نتایج منفی این درگیری است.

وی تاکید کرد که ترکیه تلاش زیادی برای پایان دادن به جنگ بین کی‌یف و مسکو انجام داده و آنکارا کنوانسیون مونترو در مورد عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های خود را از اولین روز آغاز جنگ روسیه و اوکراین اجرا کرده است.

اردوغان همچنین گفت: با تلاش ما دو بار قرارداد غلات تمدید و به خاطر این توافق تاکنون بیش از ۳۳ میلیون تن محصول غلات به بازارهای جهانی تحویل داده شده است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: اما زمان این توافق ۲۸ تیرماه به پایان می رسد و مذاکرات برای تمدید آن ادامه دارد، چراکه صدها میلیون نفر را امیدوار می‌کند.

توافق ابتکار دریای سیاه موسوم به توافق غلات (جولای) ژوئیه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در استانبول به امضای ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین رسید. هدف این توافق از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین بود که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

اردوغان آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین

این توافق از زمان اجرا تاکنون چندین بار تمدید شده است که آخرین بار در ۱۸ مِه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) و به مدت دو ماه بود.

  سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی گفته است که کشورش در حال حاضر هیچ دلیلی نمی‌بیند که از تمدید قرارداد صادرات غلات در دریای سیاه حمایت کند.

وزیر خارجه دولت پوتین افزوده است: من نمی‌دانم کسانی که می‌خواهند این طرح دریای سیاه را ادامه دهند چه استدلالی دارند زیرا همانطور که گفتم، مدت‌هاست که صادرات غلات اوکراین جنبه تجاری به خود گرفته است.

لاوروف به آمار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول اشاره کرده است که تمام کشتی‌های تحویل محصولات کشاورزی اوکراین را تحت طرح دریای سیاه ثبت می‌کند. طبق این آمارها باید هر ماه دو کشتی از اوکراین به مقصد کشورهای نیازمند روانه می‌شد ولی حالا تعداد کشتی‌ها به ۹۰ رسیده است.