تاکید کاخ سفید بر ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

 «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ، در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز، از تصمیم «جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا، برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین دفاع کرد و درحالیکه آمریکا استفاده این مهمات به دست روسیه را جنایتکارانه می‌داند، ارسال آن به کی‌یف برای استفاده علیه نیرو‌های مسکو را باعث «از دست دادن اقتدار ملی آمریکا» ندانست.

بمب‌های خوشه‌ای در معاهده بین‌المللی که بیش از ۱۰۰ کشور آن را امضا کردند غیرقانونی تلقی می‌شود، اما جیک سالیوان می‌گوید که آمریکا و اوکراین چنین معاهده‌ای را امضا نکردند و در بخشی از مصاحبه گفت: «اقتدار اخلاق ما و اوکراین در این است که ما داریم از کشوری حمایت می‌کنیم که مورد حملات وحشیانه و تجاوزکارانه همسایه‌اش با موشک‌ها و بمب‌هایی بر شهرهایش قرار گرفته است. غیرنظامیان در اوکراین کشته می‌شوند و مدارس و کلیسا‌ها در ویرانیست.»

مجری برنامه به اوگفت که واشنگتن همواره تلاش کرده تا نقش رهبری را در مهار چنین سلاح‌هایی در سطح جهان ایفا کند، اما اکنون به انبار خود می‌رود و همین سلاح را برای اوکراین ارسال می‌کند، سالیوان، اما در پاسخ اصرار داشت: «علیرغم مخالفت انگلیس، کانادا و ناتو، بایدن صلاح را در این می‌داند که مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد. می‌توانم بگویم که ما در حال تلاش هستیم تا به اوکراین آنچه نیاز دارد بدهیم تا در برابر حمله روسیه بی‌دفاع نباشد. ما به سادگی اوکراین را بی‌دفاع رها نمی‌کنیم.»

تاکید کاخ سفید بر ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

 بایدن اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سی‌ان‌ان مدعی شد که، چون آمریکا و اوکراین کمبود گلوله‌های توپخانه‌ای معمولی دارند، او مجبور شد بمب‌های خوشه‌ای را به عنوان راه‌حل موقت ارائه کند. اما هفته جاری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای جنایت جنگی است.