اتحادیه اروپا هم درخواست زلنسکی را رد کرد

 روزنامه «لاوَنگاردیا» چاپ بارسلونا به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت که رئیس شورای اروپا تصمیم گرفته است که ولودیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین را در اجلاس سران اتحادیه اروپا و رهبران کشورها و دولت‌های آمریکای لاتین دعوت نکند.

این روزنامه به نقل از دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به این نتیجه رسیده که «بهتر است رئیس جمهور اوکراین را به اجلاس سران اتحادیه اروپا و رهبران جامعه آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب(CELAC) در بروکسل، دعوت نکند.»

برخی منابع در آستانه این اجلاس که امرو(دوشنبه) شروع شده است، به این روزنامه اسپانیایی گفته‌ بودند که با این حال، «در مباحثات سران در این اجلاس، اوکراین جایگاهی قابل توجه خواهد داشت.»

به نوشته لاونگاردیا، اتحادیه اروپا مصرانه در تلاش است تا در بیانیه پایانی این اجلاس، محکومیت حمله نظامی روسیه علیه اوکراین را بگنجاند. با این حال، مشخص نیست که این مساله در بیانیه پایانی لحاظ خواهد شد یا خیر زیرا کشورهای آمریکای لاتین درباره این موضوع اجماع ندارند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در اجلاس هفته گذشته در لیتوانی، از برآوردن انتظارات اوکراین خودداری و زمان عضویت این کشور در این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را به زمانی نامشخص و «پس از توافق متحدان و همچنین برآورده شدن شروط از سوی کی‌یف» موکول کردند.

جلسه اضطراری فرماندهان اسرائیل از بیم طغیان ارتش

زلنسکی سه‌شنبه هفته گذشته در واکنش به تصمیم ناتو، در فضای مجازی(توییتر) پستی جنجالی را منتشر کرد و «بلاتکلیفی و ضعف» ناتو را هدف انتقاد قرار داد.

با این حال، پس از انتشار گزارش‌ها درباره «عصبانیت» هیئت اعزامی آمریکا به این اجلاس از توییت زلنسکی، وی موضع خود را تعدیل و با هراس نسبت به از دست دادن منابع(تسلیحاتی، مالی و غیرمالی) غرب، به نوعی از اظهاراتش عقب‌نشینی کرد.