اختلافات در کنگره آمریکا درباره اسرائیل بالا گرفت

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به اختلافات نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت که در آستانه سفر امروز (سه‌شنبه) «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی به ایالات متحده آمریکا، اختلاف دموکرات‌های کنگره در خصوص اسرائیل شعله ور شد.

پیش از این گزارش شده بود که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی، در حالی روز سه‌شنبه، هجدهم جولای برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهد شد که اختلافات عمیقی بین بایدن و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو وجود دارد و قبول دعوت از سوی هرتزوگ، اشتباه بوده است.

در ابتدای گزارش نیویوزک‌تایمز آمده است، پس از آن‌که یک نماینده دموکرات، رژیم صهیونیستی را «یک دولت نژادپرست» خواند، رهبران دموکرات، از این اظهارات انتقاد کردند اما پیش از آن نیز برنامه لیبرال‌ها برای تحریم سخنرانی هرتزوگ در کنگره بر تنش‌ها در کنگره آمریکا در خصوص مسئله رژیم صهیونیستی تأکید داشته است.

«پرامیلا جایاپال» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست گروه بزرگی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا موسوم به «گروه پیشرو کنگره» اوایل هفته در جریان کنفرانس « Netroots Nation» تصریح کرد که برخی از نمایندگان کنگره، «می‌جنگند تا روشن کنند که اسرائیل یک دولت نژادپرست است».

نیویورک‌تایمز سپس در گزارش خود نوشت که در آستانه سفر رئیس رژیم صهیونیستی به واشنگتن، شکاف به شدت عمیق در بین دموکرات‌های کنگره درباره اینکه تا چه اندازه از رژیم صهیونیستی حمایت کنند و یا این‌که آیا به حمایت از این رژیم ادامه دهند، نمایان‌تر شده است.

طبق این گزارش، شکاف در بین نمایندگان کنگره درباره رژیم صهیونیستی اوایل هفته پس از آن علنی شد که جایاپال، این رژیم را نژادپرست خواند که در نهایت انتقاد رهبران دموکرات کنگره را به همراه داشت و کار تا جایی پیش رفت که مجبور شد از اظهارات خود عقب‌نشینی کند.

اختلافات در کنگره آمریکا درباره اسرائیل بالا گرفت

نیویورک‌تایمز ادامه داد، در حال حاضر، جمهوری‌خواهان که از اختلافات میان دموکرات‌ها سوء استفاده می‌کنند، قصد دارند درگیری‌های داخلی در کنگره در بین دموکرات‌ها را در کانون توجه نگه دارند و امروز، رأی‌گیری را در کنگره انجام دهند تا نشان دهند که اسرائیل یک رژیم نژادپرست یا آپارتاید نیست و مخالفت با صهیونیسم را محکوم کنند.

بر اساس این گزارش، در پیش‌نویس قطعنامه جمهوری‌خواهان اشاره‌ای به نام جایاپال نشده است اما از اظهارنظر وی الهام گرفته است و به وضوح برای ایجاد اختلاف بین دموکرات‌ها تهیه شده است و منتقدان اسرائیل را در چپ و در جایگاه انکار عقاید خود درباره اقدامات دولت و یا خودداری از محکوم کردن ضدیت با صهیونیسم قرار می‌دهد.

نیویورک‌تایمز همچنین ادامه داد که علاوه بر این، انتظار می‌رفت که اختلافات بین نمایندگان کنگره در خصوص سیاست‌های واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی به وضوح به نمایش درآید زیرا گروهی از دموکرات‌های چپگرا در صدد بودند تا سخنرانی هرتزوگ در جلسه مشترک کنگره را در اعتراض به سیاست‌های رژیم صهیونیستی و در پی دعوت روز گذشته (دوشنبه) جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به ایالات متحده بایکوت کنند اما در پی اظهارات اخیر جایاپال در آستانه سفر هرتزوگ به واشنگتن این اختلافات تشدید شد.

«حکیم جفریز» هبر اقلیت مجلس نمایندگان و رهبر فراکسیون دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و معاونان ارشد وی تصریح کردند که «تعهد ما به یک اسرائیل امن و مطمئن بعنوان یک شریک ارزشمند، متحد و چراغ راه دموکراسی در خاورمیانه (غرب آسیا) آهنین و مستحکم است».

در پی افزایش انتقادات از اظهارنظر نماینده کنگره علیه رژیم صهیونیستی، وی مجبور به عقب‌نشینی شد و روز یکشنبه گفت: «من به ایده اسرائیل بعنوان ملت نژادپرست اعتقادی ندارم» اما با این‌حال افزود که «دولت راست‌افراطی بنیامین نتانیاهو در سیاست‌های کاملاً نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز دخیل است».

دیگر نمایندگان کنگره از جمله «رشیده طلیب» دموکرات ایالت میشیگان و اولین زن آمریکایی فلسطینی‌الاصل که وارد کنگره شده است، در توییتر از اظهارات جایاپال دفاع کرد.

وی نوشت: «دولت اسرائیل مرتکب جنایت آپارتاید می‌شود. آپارتاید یک نظام نژادپرستانه از سرکوبگری است».

طی هفته‌های اخیر، رژیم صهیونیستی حملات علیه مواضع فلسطینیان را تشدید کرده است و بزرگ‌ترین حمله هوایی خود در دو دهه اخیر را به کرانه باختری انجام داد که در نتیجه آن دست‌کم ۱۲ نفر در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه آوارگان جنین به شهادت رسیدند.

حمله اخیر صهیونیست‌ها به مواضع فلسطینیان همزمان با تلاش نتانیاهو برای ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین بیشتر در کرانه باختری و همچنین محدود کردن قدرت استقلال دادگاههای رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که مورد دوم چند ماهی است موجی از اعتراضات علیه سیاست‌های نتانیاهو را در اراضی اشغالی در بین صهیونیست‌ها به راه انداخته است.

هرتزوگ نیز هشدار داده است که سیاست‌های نتانیاهو برای اعمال تغییرات قضایی ممکن است به جنگ داخلی در اراضی اشغالی منجر شود.

چالش در روابط واشنگتن تل آویو از زمانی آغاز شد که کابینه نتانیاهو از همان ابتدای قدرت‌یابی، طرح تغییرات قضایی را با هدف محدود کردن سیستم قضایی، در پیش گرفته و موجب اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی شد.

طی ماه‌های گذشته بایدن و مقامات کاخ‌سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام و خواستار توقف آن برای حفاظت از دموکراسی شدند؛ اما در مقابل، نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش، مخالفت واشنگتن را مصداق دخالت در امور داخلی توصیف کردند تا این چالش بین دو متحد سنتی عمیق‌تر شود.

باوجود آنکه رسانه‌های صهیونیستی طی ماه‌های اخیر چند بار مدعی نزدیک بودن زمان سفر نتانیاهو به واشنگتن شده‌اند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان قدرت گرفتن تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور در کاخ‌سفید دریافت نکرده و اخیراً در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی گفته بود «دلایل عدم سفرم به واشنگتن را باید از بایدن بپرسید».