قطع روابط با سوئد، روی میز نخست‌وزیر عراق

یک مقام بلندپایه دولت عراق می‌گوید: بغداد روز گذشته به استکهلم ابلاغ کرده که در صورت تکرار ماجرای قرآن‌سوزی در سوئد، روابطش را قطع خواهد کرد.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۱۹ جولای) اعلام کرد که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش دادند: سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. 

این مقام که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «راشا تودی»، تصریح کرد: «محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر، امروز نشستی اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره روابط با سوئد برگزار خواهد کرد».

وی افزود: «اگر سوئد اجازه دهد که بار دیگر قرآن کریم به آتش کشیده شود، دولت عراق در نشست امروز تصمیم به قطع روابط با استکهلم خواهد گرفت».

 قطع روابط با سوئد، روی میز نخست‌وزیر عراق

این در حالی است که  در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، بامداد امروز (پنجشنبه، ۲۰ جولای)، شماری از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز کشور سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم به سفارت این کشور در بغداد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند و در نهایت با دخالت نیروهای امنیتی عراق، معترضان از مقابل سفارتخانه سوئد، متفرق شدند.

پیشتر، شماری از نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق خواستار اخراج کلیه هیأت‌های دیپلماتیک و نیروهای سوئدی از کشورشان و قطع روابط با استکهلم در واکنش به اهانت به قرآن در تعطیلات عید قربان شده بودند. 

تجمع ضد اسلامی در سوئد قرار است امروز برگزار شود. چند هفته پیش نیز، اقدام یک سوئدی عراقی‌الاصل در هتک حرمت قرآن در بیرون مسجد اصلی استکهلم موج گسترده‌ای از خشم و انزجار عمومی را به همراه داشت. 

۲۸ ژوئن گذشته بود که «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. پس از آن، دستگاه قضایی عراق حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک به قرآن کریم را جهت محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

در پی علنی شدن مجوز جدید پلیس سوئد برای برگزاری یک تجمع ضد اسلامی جدید با وجود خشم و انزجاری عمومی در جهان و با پنهان‌کاری پلیس سوئد درباره قصد سازمان‌دهندگان این تجمع،گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اینکه مجوز جدید با هتک حرمت قرآن و آتش زدن پرچم عراق مرتبط باشد را تقویت کرده است.

پلیس استکهلم به خبرگزاری فرانسه گفت که برای یک «تجمع عمومی» در بیرون سفارت عراق مجوز صادر کرده است اما از ارائه اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های معترضان خودداری کرد.

خبرگزاری رسمی سوئد (TT) مدعی شد سازمان‌دهندگان در درخواستی که به پلیس ارائه کرده‌اند، ابلاغ کردند، قصد سوزاندن کتاب قرآن و پرچم عراق را دارند و همان افرادی که در تجمع ماه گذشته شرکت داشتند، قصد راه‌اندازی این تجمع جدید را دارند. 

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از پلیس سوئد خواسته تا نامه درخواست این افراد در اختیار این رسانه قرار دهد، اما این درخواست، هنوز اجابت نشده است. پلیس سوئد برای تبرئه کردن خود از سرزنش‌ها و خشم عمومی بابت صدور مجوز برای هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمان‌ها ادعا می‌کند که فقط برای تجمع‌های عمومی و نه اتفاقاتی که در خلال آن رخ می‌دهد مجوز صادر می‌کند.