اعلام بودجه نظامی عربستان سعودی

مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم امروز (جمعه) در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت ارتش‌های جهان نوشت که عربستان سعودی در میان کشورهای عربی بیشترین بودجه نظامی و پنجمین بودجه بزرگ نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش درصد زیادی از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی خرج هزینه‌های نظامی می‌شود که شامل خرید سلاح، مهمات و سایر تجهیزات، علاوه بر هزینه‌های نگهداری و عملیات نیروهای مسلح سعودی است.

وبسایت گلوبال فایر پاور متخصص در حوزه نظامی نیز پیش از این در رتبه‌بندی ارتش‌های جهان، از ۱۴۵ کشور، عربستان سعودی را حائز رتبه ۲۲ دانسته بود. ارتش سعودی همچنین با ۳۵۰ هزار نیروی نظامی، ۸۹۷ هواپیمای نظامی، ۱۰۶۲ تانک، ۶۲۰۲ خودروی زرهی، بیش از ۲۵۰۰ عرابه توپخانه، ۲۷۵ موشک‌انداز و ۵۷ یگان دریایی در رتبه پنجم غرب آسیا و شمال آفریقا و رتبه دوم جهان عرب پس از مصر قرار دارد.

در این رتبه‌بندی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۷ جهان و در زمینه‌هایی از جمله قدرت ناوگان تانک، پرتاب کننده موشک و راکت و مجموع نیروی نظامی فعال در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان شناخته شد.

اعلام بودجه نظامی عربستان سعودی

مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم در ادامه گزارش خود نوشت که عربستان سعودی در حوزه بودجه و هزینه‌کرد نظامی پنجمین رتبه را در جهان دارد و سال گذشته میلادی با افزایش ۱۶ درصدی، بودجه نظامی خود را به ۷۵ میلیارد دلار رساند.

بنابراین گزارش، ایالات متحده آمریکا ۳۹ درصد از بودجه نظامی جهان در حوزه نظامی را به خود اختصاص داده است، در مرتبه دوم چین با ۱۳ درصد، سپس روسیه ۳.۹ درصد و هند ۳.۶ درصد جای دارند.