ناپدید شدن تسلیحات ارسالی غرب در اوکراین

گزارشی از دفتر بازرسی کل پنتاگون نشان می‌دهد بخشی از تسلیحات ارسال‌شده از کشورهای غربی برای اوکراین ناپدید شده و احتمالاً به دست گروه‌های تبهکار افتاده است. 

طبق آنچه سی‌ان‌ان بر اساس سند پنتاگون گزارش داده بررسی‌های انجام‌شده در خصوص تسلیحات ارسال‌شده به اوکراین بین بازه زمانی فوریه ۲۰۲۲ (شروع جنگ اوکراین) تا سپتامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بخشی از سلاح‌های ارسال‌شده از غرب به دستان گروه‌هایی که قرار نبوده رسیده است. 

البته در نسخه علنی‌شده گزارش دفتر بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا، بخش‌هایی از مطالبی که به توضیح درباره قرار گرفتن این سلاح‌ها در دستان گروه‌های ناخواسته می‌پردازند لاک گرفته شده‌اند. 

ناپدید شدن تسلیحات ارسالی غرب در اوکراین

طبق گزارش سی.ان.ان ژوئیه گذشته یک گروه تبهکار پس از نفوذ به یک گردان از گروه‌های داوطلب سلاح‌های مختلفی از جمله یک نارنجک‌انداز و سلاح‌های دیگر را به سرقت برده است. 

در همان ماه، گروهی از تبهکاران اوکراینی که خودشان را نیروهای امدادی جا زده بودند معادل ۱۷۰۰۰ دلار جلیقه‌ ضدگلوله سرقت کردند. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.