ساعات سرنوشت‌سازِ رژیم اسرائیل

کنست طی امروز و فردا دوشنبه بخش موسوم به «لغو برهان معقولیت» در چارچوب لایحه تغییرات قضایی را بررسی می کند که انتظار می رود برای رای گیری تا ظهر فردا به کنست ارایه شود. از این رو، رژیم اسرائیل ساعاتی سرنوشت ساز را با توجه به شکاف و دو دستگی داخلی بر سر آن پیش روی خود دارد.

 

کابینه نتانیاهو براساس بخش «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن است که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی را درباره مصوبات و انتصابات کابینه بگیرد. این بخش از لایحه در صورت تصویب در پارلمان رژیم صهیونیستی و تبدیل شدن به قانون، جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» بداند، خواهد گرفت.

اصرار کابینه بنیامین نتانیاهو برای تصویب این لایحه، ساختار درونی صهیونیستها را دچار دوپارگی و اختلاف شدید کرده و دهها هزار نفر را برای اعلام اعتراض خود به خیابان ها کشانده است.

اعتراضات چنان گسترش یافته که به عمق مهمترین بخش نظامی رژیم اسرائیل یعنی نیروی هوایی رسیده است؛ به گونه ای که حالتی شبیه به سرپیچی از فرامین کابینه و فرماندهی ارتش در آنها دیده می شود و همچنین صدها افسر و نظامی واحد ذخیره ارتش این رژیم نیز پذیرش هرگونه دستور برای شرکت در عملیات های احتمالی را رد کرده اند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آخرونوت امروز یکشنبه نوشت که نگرانی های بسیاری جدید در مورد احتمال انتقال این بحران به درون افسران و نظامیان ارتش است.

نتانیاهو قرار بود نشستی را با هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با هدف بررسی این بحران و تعیین مخاطرات آن برگزار کند اما عمل جراحی بامداد امروز یکشنبه او باعث تعویق آن شد.

همزمان خبرهایی مبنی بر قصد یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای رای منفی دادن به پیش نویس بند موسوم به «معقولیت» در قالب لایحه تغییرات قضایی منتشر شده است؛ امری که خشم حزب لیکود و احزاب عضو ائتلاف حاکم را برانگیخته است و آنها هشدار داده اند که هر عضوی که خودسرانه و بر خلاف مواضع حزبش علیه لایحه تغییرات قضایی رای دهد، از ائتلاف حاکم اخراج خواهد شد.

ساعات سرنوشت‌سازِ رژیم اسرائیل

این کشمکش های سیاسی همزمان با گسترده تر شدن اعتراضات خیابانی علیه این لایحه صورت می گیرد. درحالی که هم اکنون دهها هزار نفر از معترضان به لایحه در خیابان های قدس اشغالی و بویژه در جلوی کنست چادر زده و زنجیره انسانی تشکیل داده اند، بنرهای بزرگی روی ساختمان های این شهر در حمایت از لایحه تغییرات قضایی نصب شده و موافقان این لایحه نیز برای تظاهرات در یکشنبه شب فراخوان داده اند و با این شرایط، احتمال برخورد و درگیری بین دوطرف و شدت گرفتن آن در صورت تصویب بند معقولیت در فردا دوشنبه وجود دارد.