روسیه برای آمریکا و ناتو شرط گذاشت

یک مقام وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه شرط کشورش برای خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای از بلاروس را اعلام کرد. 

الکسی پولیشچاک، رئیس اداره‌ای در وزارت خارجه روسیه که مسئولیت روابط با بلاروس، مولداوی و اوکراین را به عهده دارد امروز دوشنبه گفت چنانچه آمریکا و ناتو به سیاست‌های خصمانه‌شان در قبال مسکو پایان دهند روسیه خارج کردن سلاح‌های تاکتیکی خود از بلاروس را مورد بررسی قرار خواهد داد. 

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه که با ریانووستی مصاحبه می‌کرد تصمیم روسیه برای مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس را اقدامی ضروری برای تأمین امنیت مسکو و مینسک توصیف کرد. 

روسیه برای آمریکا و ناتو شرط گذاشت

پولیشچاک تأکید کرد روسیه «در پاسخ به مدت‌ها سیاست‌های هسته‌ای بی‌ثبات‌کننده از سوی ناتو و واشنگتن و همچنین تغییرات بنیادینی که اخیراً در حیطه‌ای کلیدی امنیت اروپا به وقوع پیوسته‌اند تصمیم به اسقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس گرفته است.»

او تصریح کرد با وجود این چنانچه آمریکا و ناتو به سیاست‌های مخرب خود پایان دهند و زرادخانه هسته‌ای آمریکا را از اروپا خارج کنند و زیرساخت‌های آن را برچینند روسیه سلاح‌هی خودش را از بلاروس خارج خواهد کرد. 

ولادیمیر پوتین روز ۵ فروردین‌ماه اعلام کرد با «الکساندر لوکاشنگو» رئیس‌جمهور بلاروس به توافقی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک این کشور همسایه دست یافته است.  

پوتین گفت چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی نیست، زیرا آمریکا نیز در خاک کشورهای اروپایی سلاح‌های هسته‌ای مستقر کرده است. 

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اضافه کرد فرایند احداث تأسیساتی برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای کشورش در بلاروس تا تاریخ ۱ جولای به اتمام خواهد رسید. او تصریح کرد روسیه در حال حاضر ۱۰ هواپیمای قادر به حمل سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای را در بلاروس مستقر کرده است.