ارتباط سخنان سفیر آمریکا با خرابکاری در شبکه برق عراق

سرتیپ بازنشسته «عدنان الکنانی»، کارشناس و تحلیلگر امنیتی عراق ، می‌گوید که انفجار در خطوط انتقال برق در استان‌های بصره و صلاح‌الدین با اظهارات «آلینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در بغداد، بی ارتباط نیست. 

وی در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه، تصریح کرد: انفجارهای اخیر در خطوط انتقال نیرو در بصره و صلاح‌الدین و اظهارات رومانسکی که تاکید کرد کشورش می‌تواند مشکل برق عراق را حل کند، از نظر امنیتی، تصادفی نیست. 

وی افزود: همزمانی انفجار در خطوط انتقال برق و اظهارات سفیر آمریکا در بغداد، سوال‌برانگیز است. هرچند که کمیته‌های تحقیقی برای مشخص شدن دلیل این انفجارها تشکیل شده است. 

این تحلیلگر عراقی افزود: به تعویق انداختن بررسی چنین پرونده‌ای با استفاده از بازپرسان بی‌صلاحیت امکان‌پذیر می‌شود، همان‌طور که در سال‌های گذشته کمیته‌های تحقیق زیادی تشکیل شد و تحقیقات بی‌نتیجه بود».

وی تاکید کرد: همه نشانه‌ها حاکی از وجود یک امر غیرعادی است. به‌ویژه که خرابکاری در این خطوط مصادف بود با اظهارات سفیر آمریکا در بغداد. برای دستیابی به واقعیت ماجرا باید کمیته‌ای کارآمد تشکیل شود که با صداقت و به دور از هرگونه فشار سیاسی کار کند.

ارتباط سخنان سفیر آمریکا با خرابکاری در شبکه برق عراق

شنبه پیش بود که منابع عراقی اعلام کردند، خط انتقال برق صلاح الدین - حدیثه در پی اقدامی خرابکارانه از دسترس خارج شده است. دلیل این امر، انفجار چند بمب در نزدیکی چند دکل برق بود که در پی آن، سه دکل سقوط کرد و جریان برق در این خط انتقال برق قطع شد.

وزارت برق عراق، سپس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در زمانی که شبکه برق عراق به علت کمبود سوخت، افزایش تقاضا برای مصرف و افزایش شدید گرمای هوا، شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، این شبکه روز شنبه در ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه ظهر به طور کامل از کار افتاد.

بر اساس این بیانیه، علت این امر، وقوع آتش‌سوزی در نیروگاه مبدل البکر در استان بصره بود که منجر به قطع خطوط انتقال و اختلال در شبکه و توقف واحدهای مولد در نیروگاه‌ها شد.