شرط عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: هفته گذشته نماینده‌ای از دولت بایدن به عربستان سفر کرد تا درباره شروط و خواسته‌های مقامات عربستانی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد مذاکره شود.

در این گزارش آمده است این دومین سفر آمریکایی‌ها به ریاض در چند هفته گذشته برای بررسی این موضوع است.

برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که عربستان به دنبال آن است که در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل، امتیازاتی را از آمریکا بگیرد که شامل تضمین امنیتی، حمایت واشنگتن از برنامه غیرنظامی هسته‌ای و دریافت سلاح خواهد بود.

مقامات عربستانی نیز گفته‌اند که عربستان همچنین به گامی مثبت و بزرگ از سوی اسرائیل در قبال فلسطین نیاز دارد، هرچند که آن‌ها جزییات بیشتر را نگفته‌اند.

«توماس فریدمن» ستون نویس روزنامه فاینانشال تایمز پس از یک هفته از دیدارش با بایدن درخصوص خواسته‌های احتمالی عربستان از اسرائیل نوشت که این خواسته‌ها شاید شامل توقف شهرک سازی، تعهد تل آویو به عدم الحاق کرانه باختری شود که فلسطینیان آن را قلب کشور آینده خود می‌دانند، اما اسرائیل از سال ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده است.

از سوی دیگر «تساحی هنگبی» مشاور امنیت رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به سازمان رادیو اسرائیل گفت که توافق کامل میان عربستان و اسرائیل مورد بحث نیست. وی درباره امتیازات احتمالی عربستان از رژیم صهیونیستی نیز افزود: اسرائیل هرگز موضوعی را که امنیت آن را تضعیف کند، نخواهد پذیرفت، اما تل آویو نسبت به توسعه برنامه غیر نظامی ریاض نگران نیست.

شرط عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

دو فرد که نسبت به موضوع عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی آگاهی دارند نیز در این باره گفته اند: این امیدواری وجود دارد که امسال و پیش از آن که دولت بایدن مشغول کارزار انتخاباتی شود، این توافق حاصل شود.

این در حالیست که روز گذشته (جمعه) رسانه‌های صهیونیست عنوان کردند که عربستان سعودی برای سازش با رژیم صهیونیستی شرط‌های غیرممکن و موانعی از جمله دستیابی به برنامه هسته‌ای را مطرح کرده است.