پشت پرده درگیری‌ها در اردوگاه «عین‌الحلوه»

مهدی شکیبایی بیان اینکه در لبنان چندین اردوگاه فلسطینی وجود دارد و عین‌الحلوه از بزرگترین و مهمترین اردوگاه‌های فلسطینی است، افزود: آوارگان فلسطینی از ۵۰ سال پیش در این اردوگاه زندگی می‌کنند و طی سال‌های گذشته شاهد درگیری‌های متعددی در این اردوگاه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان از جمله این اردوگاه ارتباط محکمی با فضای جغرافیایی داخل فلسطین دارند، تصریح کرد: در اردوگاه عین‌الحلوه گروه‌های مختلف فلسطینی حضور دارند؛ به نوعی که می‌توان گفت در این اردوگاه اسلام‌گراها، کمونیست‌ها، چپ‌ها، کسانی که به حماس و جهاد اسلامی نزدیک هستند و یا افرادی که به جنبش فتح نزدیک هستند در این اردوگاه زندگی می‌کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین  با بیان اینکه همانطور که اشاره شد پیش از این نیز درگیری‌های داخلی که حتی بعضا خونین نیز بوده در این اردوگاه‌ها به خاطر اختلاف نظر و دیدگاه رخ داده است، افزود: در مورد درگیری اخیر هنوز منشأ این موضوع مشخص نیست و ما یکباره شاهد انجام ترور و سپس درگیری بین نمایندگان جنبش فتح و گروه جندالشام در این اردوگاه بودیم. جندالشام گروهی اسلام‌گراست ولی با حماس و جهاد اسلامی متفاوت است.

او با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته بین حاکمیت لبنان و فلسطینی‌ها اداره این اردوگاه در اختیار فلسطینی‌ها است، ادامه داد : دولت لبنان در ارتباط با مسائل امنیتی و نحوه مدیریت این اردوگاه کمتر ورود می‌کند و بیشتر حمایتش لجستیکی است.

اردوگاه عین‌الحلوه که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان از نظر جمعیت است. بر اساس آمارهای غیررسمی جمعیت این اردوگاه بیش از ۷۰ هزار نفر است.

این اردوگاه از هفته گذشته شاهد درگیری‌های مسلحانه بین عناصر جنبش فتح و سازمان جندالشام بود و این درگیری‌ها بعد از ترور «ابواشرف العرموشی» عضو ارشد جنبش فتح شدت بیشتری گرفت.

 این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر و آواره شدن تعداد قابل توجهی از اهالی این اردوگاه شده است؛ چنانکه منابع فلسطینی گزارش می‌دهند در این درگیری‌ها ۱۵ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

 در پی تشدید درگیری‌ها در این اردوگاه، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس با ارسال نامه‌ای به «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان وضعیت اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه در لبنان را تشریح کرد.

اسماعیل هنیه در این نامه از سید حسن نصرالله خواست تا برای آرام شدن اوضاع اردوگاه فلسطینیان کمک کند.

پشت پرده درگیری‌ها در اردوگاه «عین‌الحلوه»

 در  بخشی از نامه اسماعیل هنیه خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان آمده است: « از حضرت‌عالی درخواست دارم تا برای توقف درگیری‌های جاری در اردوگاه عین‌الحلوه تلاش کنید  و اوضاع را به حالت قبل برگردانید. اطمینان خاطر و تاکید دارم که جنبش حماس نیز به امنیت و ثبات در این اردوگاه اهمیت می‌دهد و این اردوگاه همچنان صحنه بازگشت به فلسطین خواهد بود و سلاح‌های فلسطینیان فقط علیه دشمن صهیونیستی استفاده خواهد شد».

سید حسن نصرالله نیز روز پنجشنبه۱۲ مردادماه طی یک سخنرانی گفت: آنچه که در اردوگاه عین‌الحلوه رخ می‌دهد بسیار دردناک است و تبعات آن بسیار ناخوشایند است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان از تمام طرف‌ها در اردوگاه خواست تا درگیری را متوقف کنند و هرکسی که می‌تواند در توقف این درگیری نقش داشته باشد، حتما به وظیفه خود عمل کند.

وی در سخنرانی خود تاکید کرد که می‌بایست درگیری در اردوگاه عین‌الحلوه فورا متوقف شود زیرا تبعات آن دامن صیدا و مناطق همجوار آن و جنوب لبنان و سرتاسر این کشور را خواهد گرفت.

این درگیری‌ها نقض آشکار حاکمیت لبنان است و ممکن است باعث ایجاد فتنه در سایر اردوگاههای فلسطینی در لبنان باشد؛ مساله‌ای که فقط به نفع دشمن صهیونیستی و آمریکاست.

شکیبایی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در مورد درگیری‌های یک هفته اخیر هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که این درگیری‌ها به خود فلسطینی‌ها برمی‌گردد یا به لبنان و یا اینکه عامل خارجی در این قضیه موثر بوده است، افزود: به نظرم در تحلیل درگیری‌های رخ داده اخیر در عین‌الحلوه باید به دو عنصر زمان و مکان توجه کرد.

وی در ارتباط با عنصر مکان گفت: در این اردوگاه شاهد تجمع بیش از اندازه فلسطینی‌ها هستیم و این موضوعی است که رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند. با توجه به اینکه این اردوگاه بسیار نزدیک به مرز لبنان و رژیم اشغالگر صهیونیستی است و با توجه به تحولات اخیری که در رژیم صهیونیستی رخ داده این تجمع انسانی فلسطینی‌ها در نزدیکی مرزها برای رژیم صهیونیستی خطرناک است و بر اساس تجربه رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده که هر جا تجمع عظیم فلسطینی‌ها وجود داشته باشد آنها را از هم بپاشاند؛ در ارتباط با این اردوگاه نیز رژیم صهیونیستی تمایل دارد که فلسطینی‌ها هر چه بیشتر از این اردوگاه خارج شوند و از مرزهای رژیم صهیونیستی دور شده و به کشورهای دیگر مثلا حاشیه خلیج فارس یا اروپا پناهنده شوند.

این کارشناس مسائل فلسطین در تشریح اهمیت عنصر زمانی این درگیری‌ها نیز گفت: درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه زمانی اتفاق افتاده که رهبران گروه‌های فلسطینی اعم از جهاد اسلامی، حماس، جنبش فتح و... در قاهره گرد هم آمده بودند که اختلافات خود را با کمک دولت مصر کاهش دهند. همزمان با برگزاری این نشست چنین درگیری در اردوگاه رخ می‌دهد و یک نیروی امنیتی وابسته به جنبش فتح ترور می‌شود. قطعا اینگونه مسائل بر روی این نشست تاثیرگذار خواهد بود.

شکیبایی همچنین با اعتقاد بر اینکه اکنون بهترین زمان برای فشار به رژیم صهیونیستی است و در همین چارچوب شاهد اقدامات جهاد اسلامی در کرانه باختری علیه این رژیم هستیم، گفت: برای ادامه این فشارها لازم است که گروه‌های فلسطینی همه با یکدیگر متحد شوند و از جهاد اسلامی حمایت کنند و قطعا این درگیری‌ها می‌تواند این اتحاد را با مشکل روبرو کند.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات اخیر کمیته امنیتی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و تاکید این کمیته مبنی بر اینکه ما لبنان را به عصر حجر بر می‌گردانیم، گفت: وقتی این تحولات را در کنار هم قرار می‌دهیم این تحلیل به دست می‌آید که در اتفاقات رخ داده در اردوگاه عین‌الحلوه بیش از آنکه مسائل داخلی دخیل باشد، عنصر خارجی مثل رژیم صهیونیستی دخالت دارد و در واقع این رژیم تلاش دارد با یک تیر چند نشان بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه ۱۲ مردادماه در یک موضع گیری رسانه‌ای ، از وقوع و تداوم درگیری‌های مسلحانه در اردوگاه فلسطینی نشین «عین‌الحلوه» در جنوب لبنان که به کشته و زخمی شدن و آوارگی مجدد ده‌ها فلسطینی انجامیده است، ابراز نگرانی کرد.

ناصر کنعانی ضمن تاکید بر ضرورت توقف کامل درگیری‌ها در عین‌الحلوه و پای‌بندی همه طرف‌ها به آتش‌بس و آرامش، یادآور شد که صحنه فلسطین بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و انسجام صفوف فلسطینی‌ها است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: ضروری است گروه‌ها، جریان‌ها و ملت فلسطین با حفظ هوشیاری، تمام توان و امکانات خود را برای مبارزه با دشمن اشغالگر صهیونیستی که منشأ تمام مشکلات مردم فلسطین و بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است، معطوف نموده و زمینه را برای محو کامل اشغالگری، بازگشت کلیه آوارگان فلسطینی به وطن خود و تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین فراهم کنند.