مقام آمریکایی با بن زاید دیدار کرد

محمد بن زاید ، رئیس امارات متحده عربی، سه شنبه میزبان جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

 

به گزارش این خبرگزاری، در این دیدار که در ابوظبی انجام شد، دو طرف درباره روابط استراتژیک بین امارات و آمریکا و راه‌های تقویت شراکت فیمابین در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

بن زاید و سالیوان پیرامون شماری از مسائل و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهمیت مشترک و در راس آن آخرین تحولات خاورمیانه و همکاری مشترک برای حمایت از «صلح و تحکیم ثبات در منطقه» رایزنی کردند.

در این دیدار شماری از مقامات اماراتی از جمله ولیعهد این کشور، معاون حاکم ابوظبی و وزیر خارجه امارات حضور داشتند.

این دیدار در حالی صورت گرفته که گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه واشنگتن دریافته است محمد بن زاید «ایجاد مسیر مستقل فزاینده خود» را آغاز کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکا در متقاعد کردن بن زاید به همسویی با سیاست خارجی این کشور، به ویژه در مورد محدود کردن روابط نظامی با چین و منزوی کردن روسیه، موفقیت محدودی داشتند.

مقام آمریکایی با بن زاید دیدار کرد

اگرچه رئیس امارات «دوست آمریکاست»؛ اما او در عین حال سال گذشته دو بار برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این کشور سفر کرد.

در این زمینه، نیروهای هوایی امارات متحده عربی و چین می‌خواهند برای اولین بار اواخر این ماه با هم تمرین آموزشی برگزار کنند که نشان دهنده یک تغییر بزرگ برای یک کشور حوزه خلیج فارس است که «از مدت‌ها قبل به هواپیماهای جنگی آمریکایی و دسترسی به سلاح از واشنگتن متکی بوده است.»