اردوغان مسکو را برای از سرگیری توافق غلات متقاعد می‌کند

«یشار گولر» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت به توانایی « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه برای قانع کردن روسیه برای از سرگیری توافق غلات اطمینان دارد.

وی که با یک شبکه خبری مصاحبه می‌کرد، گفت: «کاملا پیامدهای تعلیق توافق غلات بین روسیه و اوکراین آشکار بوده و خطر قحطی وجود دارد».

وزیر دفاع ترکیه گفت: «به رئیس جمهور ترکیه برای حل این مشکل مسئولیت داده شده است و طی ابتکار وی که با نام گذرگاه غلات شناخته شده، بیش از 33 میلوین تن غلات به کشورهای نیازمند انتقال داده شد». 

اردوغان مسکو را برای از سرگیری توافق غلات متقاعد می‌کند

گولر افزود: «همانطور که دبیر کل سازمان ملل گفته، تمام سران جهان این چالش را پیگیری کرده و معتقدند که تنها رئیس جمهور ما می‌تواند این مشکل را حل کند».

وی ادامه داد: «رئیس جمهور ما تلاش‌های زیادی برای ایجاد راه حل می‌کند و من شخصا مطمئن هستم که رئیس جمهور ما قادر به حل این مشکل است».

 رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه گذشته گفته بود که آنکارا به تماس‌های خود برای از سرگرفته شدن «توافق غلات» میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

وی که این سخنان را در جریان کنفرانسی با حضور سفرای ترکیه مطرح می‌کرد، افزود: «به تماس‌های خود با هدف از سرگیری توافق غلات که از 17 جولای به حالت تعلیق در آمده ادامه می‌دهیم و حل موضوع صادرات غلات به پایبندی غرب به تعهداتش وابسته است».

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه، توافق غلات که سال گذشته میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی امضا شده بود ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در نشستی گفت که مسکو می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و اعلام کرد روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به ۶ کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد.