تعیین اولین سفیر عربستان در فلسطین

رسانه‌های منطقه از تعیین اولین سفیر عربستان سعودی در فلسطین خبر دادند.

به گزارش المیادین، روز گذشته رونوشت استوارنامه «نایف السدیری» اولین سفیر غیرمقیم عربستان در فلسطین به «مجدی الخالدی» مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داده شد و به زودی اصل این استوارنامه به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، سفارت عربستان در اردن اعلام کرد که تحویل رونوشت استوارنامه سفیر ریاض طی مراسمی در مقر سفارت فلسطین در امان با حضور «عطاالله خیری» سفیر فلسطین در اردن انجام شد.

نایف السدیری که اولین سفیر عربستان در فلسطین بوده و البته سفیر غیرمقیم محسوب می‌شود در این زمینه اعلام کرد: این یک گام مهم بوده و بر تمایل «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بر تقویت روابط با برادران در فلسطین تاکید دارد.

مجدی الخالدی، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور دیپلماتیک نیز به نوبه خود از تعیین سفیر عربستان در فلسطین استقبال و در خلال نشستی که سفارت فلسطین در اردن ترتیب داده بود اعلام کرد: این گامی مهم است و در تقویت روابط برادرانه قوی و پایداری که دو کشور و ملت برادر را به هم پیوند می‌دهد، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

یک مسئول تشکیلات خودگردان فلسطین که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که عربستان با تعیین سفیر در فلسطین، دولت فلسطین به پایتختی قدس را به رسمیت شناخت. این گام بخشی از اقدامات چند مرحله‌ای است و ما به توسعه روابط با ریاض ادامه خواهیم داد.

 تعیین سفیر غیرمقیم ریاض در رام‌الله در حالی است که طی روزهای گذشته اخبار زیادی درباره تلاش مقامات آمریکایی برای متقاعد کردن سعودی‌ها جهت پیوستن به قراردادهای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

در شرایطی که بحث عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی‌ و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها طی چند هفته گذشته شده، اما منابع و محافل عبری هنوز از موانع و چالش‌هایی صحبت می‌کنند که به روند توافق سازش ریاض و تل‌آویو آسیب می‌زند. شروطی که عربستان به این منظور مطرح کرده از جمله دستیابی به فناوری هسته‌ای یکی از عواملی است که ذهن اسرائیلی‌ها را به خود مشغول و آنها را نگران کرده است.

تعیین اولین سفیر عربستان در فلسطین

منابع مطلع و مقامات سعودی اعلام کردند که هرگونه سازش و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منوط به چند شرط است که مهمترین آن، به نتیجه رسیدن مسئله فلسطین و تشکیل دولت فلسطین به‌پایتختی قدس شرقی است. شرط دوم مربوط به آمریکا بوده و این کشور باید متعهد شود عربستان سعودی را مجهز به تکنولوژی هسته‌ای کند و تأسیسات پیشرفته لازم را احداث کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیراً در این مورد گفته بود: اختلافات داخلی در اسرائیل، مسئله عادی‌سازی با عربستان سعودی را سخت‌تر کرده است. او بعدها در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل و عربستان فاصله زیادی تا توافق عادی‌سازی دارند.