بحران خطرناک ارتش اسرائیل

همزمان با اوج گرفتن تمرد نظامیان و افسران ذخیره ارتش صهیونیستی در پی طرح کابینه نتانیاهو برای تغییرات گسترده در سیستم قضایی، منابع نظامی این رژیم می‌گویند که ارتش صهیونیستی با بحران بزرگی مواجه شده است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در این خصوص به نقل از یک منبع نظامی اسرائیلی نوشت: «هرتزی هیلوی رئیس ستاد مشترک ارتش از اینکه موج خودداری نظامیان ذخیره برای حضور در محل خدمتشان به برنامه سالیانه ارتش ضربه سنگینی وارد کند، در هراس است».

بحران خطرناک ارتش اسرائیل

این روزنامه عبری‌زبان افزود: «منابع نظامی می‌گویند که ارتش با یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های نیروی انسانی خود طی سال‌های گذشته مواجه است».

به نوشته یدیعوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اشغالگر قرار است پس از ماهها تعلل، برنامه سالیانه خود را برای ارتش ارائه دهد که مهم‌ترین بندهای آن، «بحران در ارتش و جامعه»، «مقابله با ایران»، و «جنگ در چندین جبهه» است.

بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی در پی لایحه جنجالی کابینه نتانیاهو برای تضعیف سیستم قضایی به اوج خود رسیده و ماههاست که به میان نظامیان ارتش رسوخ کرده است.

طرح تغییرات بنیادین در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی که کابینه نتانیاهو از آن با عنوان «اصلاحات» یاد می‌کند، موجب کاهش شدید اختیارات دادگاه عالی خواهد شد، به گونه‌ای که این دادگاه دیگر نخواهد توانست بر مصوبات کابینه و انتخاب وزرا نظارت داشته باشد. مخالفان از این طرح با عنوان کودتای سیاسی نتانیاهو و دیکتاتوری او یاد می‌کنند و ماههاست که دست به اعتراضات خیابانی زده‌اند و همچنین طی ماههای گذشته صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش اشغالگر قدس از جمله صدها خلبان، در اعتراض به این طرح از حضور در یگان خدمتی خود خودداری کرده‌اند.

تانیاهو در ۲۴ ماه گذشته میلادی توانست به لطف نمایندگان افراطی کنست، یکی از اصلی‌ترین اختیارات دادگاه عالی یعنی «بند معقولیت» را لغو کند تا دادگاه عالی دیگر نتواند مصوبات کابینه را به حکم «عدم معقولیت» وتو کند.

در این میان روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی هفته گذشته در گزارشی پرده از سانسور شدید حجم تمرد نظامیان ذخیره ارتش اشغالگر در پی بحران سیاسی و داخلی بی سابقه در این رژیم برداشت و نوشت: «ارتش با ادعای عدم اطلاع دشمنان اسرائیل و همچنین ترس از آسیب بیشتر به روحیه یگان‌ها و ممانعت از گسترش شکاف در ارتش، ابعاد اعتراض نیروهای ذخیره به تضعیف سیستم قضایی را فاش نمی‌کند».

طبق گزارش‌ها «فضای مأیوس کننده‌ای» در ستاد کل مشترک ارتش اسرائیل وجود دارد. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و ژنرال‌های ارتش از آسیب روزافزون به میزان توانایی یگان‌ها و فرماندهان عملیات نظامی و تنش در نیروهای ذخیره و همچنین تنش‌های داخلی در میان نیروهای رسمی آگاه هستند؛ به گونه‌ای که اختلافات سیاسی بر سر تضعیف سیستم قضایی به شدت در میان نیروهای رسمی نفوذ کرده است.

هاآرتص همچنین نوشت: «دست فرماندهی ارتش بسته است. اگرچه در بیانیه هایی که صادر می شود از نیروهای ذخیره خواسته شده است که به خدمت سربازی آسیب نزنند، اما در این بین هیچ اقدام ملموسی علیه کسانی که تصمیم به توقف داوطلبانه برای خدمت سربازی گرفته‌اند، انجام نشده است و در اصل تلاش می‌شود بدون محاکمه آن‌ها و بی سر و صدا این بحران را حل کنند».