حریدی‌ها درخواست «بی‌بی» را رد کردند

 پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، حزب لیکود در واکنش به گزارش ها درباره ملاقات نتانیاهو با رهبران احزاب حریدی در روز یکشنبه نوشت که وی با رهبران حریدی دیداری نداشته است.

پیشتر، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گزارش داده بود که احزاب حریدی، درخواست نتانیاهو برای مصالحه در خصوص معافیت خدمت وظیفه دانشجویان علوم دینی حریدی را رد کرده اند.

براساس این گزارش، نتانیاهو روز یکشنبه با «آریه درعی» رهبر حزب شاس و «اسحاق گولدنوپف» رهبر حزب «اتحاد یهودیت توراتی» دیدار و از آنها خواست که باتوجه به مخالفت ارتش، پیش نویس قانون معافیت حریدی ها از خدمت وظیفه را تعدیل کنند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از مخالفت قاطع گولدنوپف و مصالحه درعی با درخواست نتانیاهو خبر داد.

قانون موقت قبلی برای معافیت حریدی ها از خدمت وظیفه در ماه ژوئن پایان یافت و کابینه از ارتش رژیم صهیونیستی خواست تا ماه مارس، این معافیت را برای آنها قائل شود.

حریدی ها تلاش می کنند معافیت کنونی از خدمت وظیفه را که سن ۲۶ سالگی است به ۲۱ سال کاهش دهند تا حریدی ها مجبور نباشند برای فرار از خدمت، تحصیلات دینی خود را تا ۲۶ سالگی طول دهند. براساس قانون فعلی، دانشجویان علوم دینی حریدی به شرطی که جایی استخدام نشوند و تحصیل شغل آنها باشد می توانند تا ۲۶ سالگی به تحصیل مشغول باشند.

حریدی‌ها درخواست «بی‌بی» را رد کردند

رهبران احزاب حریدی، معافیت دانشجویان علوم دینی حریدی را در قالب یک قانون پایه مطرح کرده اند که آن را از رد شدن توسط دیوان عالی حفظ می کند.

جریان دینی-صهیونیستی «حریدی» اخیرا به نتانیاهو هشدار داده بود که عدم تصویب قانون خدمت وظیفه در دوره زمستانی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی که افراد این جریان را از انجام خدمت وظیفه معاف می کند، منجر به انحلال کابینه صهیونیستی خواهد شد.

احزاب دینی- صهیونیستی تا ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) به نتانیاهو مهلت داده اند و «ماغور» خاخام بزرگ آن ها از طریق اعضای کنست، پیامی تهدیدآمیز به نخست وزیر اسراییل فرستاده و گفته که بدون تصویب قانون خدمت، کابینه صهیونیستی حق ندارد، وجود داشته باشد.

حریدی ها به دنبال تصویب قانونی هستند که دانشجویان مراکز دینی را از خدمت وظیفه معاف کند و براساس آن، آموزش های دینی معادل با انجام خدمت در نظر گرفته می شود.

آن ها به دنبال تصویب این قانون در قرائت سه گانه آن در آغاز دوره زمستانی کنست و اجرایی شدن آن هستند.

کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال تدوین یک راه حل موقت است، اما حریدی ها مخالف موقتی بودن این قانون هستند.

بتازگی صدها زن صهیونیست در مقابل مرکز جذب نیروی ارتش رژیم صهیونیستی تجمع و تاکید کردند: فرزندان ما نیز باید همانند فرزندان حریدی ها از انجام خدمت وظیفه معاف شوند.

این زنان خشمگین که جنبش اعتراضی جدید «جبهه مادران» به راه انداخته اند، در تجمع اعتراضی خود شعار «یا همه یا هیچ کس» سر دادند.

آن ها اعلام کردند که در صورت عدم لغو معافیت فرزندان حریدی ها از خدمت وظیفه، فرزندان خود را به نرفتن به خدمت تشویق خواهند کرد.

زنان صهیونیست در اعتراض به پیش نویس قانون جدید که برای حریدی هایی که درس تورات می خوانند، معافیت از خدمت وظیفه در نظر گرفته است، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته اند «خون پسران و دخترانمان ارزان تر (از فرزندان حریدی ها) نیست»