الحشد الشعبی مانعی برای حضور آمریکا در عراق

 «عائد الهلالی» از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح عراق روز شنبه (۲۰ مرداد) در بیان جزئیات سفر هیأت عراقی به ریاست «ثابت محمد العباسی» وزیر دفاع عراق به آمریکا گفت که در این مذاکرات دولت واشنگتن خواستار انحلال الحشد الشعبی شده است.

در این راستا «صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق در گفت و‌گو با وبگاه المعلومه، الحشد الشعبی را مانعی برای حضور آمریکا در عراق دانست و گفت که واشنگتن در راستای انحلال این گروه مقاومت وارد شده و به دولت عراق فشار می‌آورد.

العکیلی با تأکید بر اینکه، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، افزود: «دولت و پارلمان عراق در مسائلی که مربوط به امور داخلی عراق می‌شود، محکم ایستاده‌اند و تلاش‌های آمریکا برای انحلال الحشد الشعبی از خلال تحمیل خواسته‌های خود به جایی نخواهد رسید، به خصوص اینکه پیش از این پارلمان الحشد الشعبی را جزوی از مجموعه امنیتی عراق دانسته است».

این تحیلگر عراقی با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت که آمریکا همان‌گونه که دست به این جنایت زد، درصدد انتقام از الحشد الشعبی است. العکیلی الحشد الشعبی را عامل اصلی پیروزی بر تروریسم صادراتی آمریکا به عراق دانست.

این تحلیلگر عراقی سپس گفت که الحشد الشعبی تهدیدی برای حضور آمریکا در عراق و منطقه است؛ به شکلی که هر جا الحشد‌ الشعبی باشد نیروهای آمریکایی در نگرانی به سر می‌برند.

منابع عراقی این هفته گزارش دادند که مقامات آمریکایی در دیدار با وزیر دفاع عراق، گفته‌اند که به شرط انحلال الحشد الشعبی حاضر به کمک نظامی و تسلیحاتی و فروش جنگ‌افزار به عراق هستند.

الحشد الشعبی مانعی برای حضور آمریکا در عراق

شبکه العهد نیز گزارش داد که مقامات آمریکایی در دیدار با همتایان عراقی خود به بودجه تخصیص داده‌ شده به سازمان الحشد الشعبی عراق اعتراض کرده و خواستار کاهش آن شده‌اند، اما هیأت عراقی این درخواست را رد و تاکید کرده که این، موضوعی داخلی است.

اعتراض محافل عراقی در روزهای گذشته به خواسته آمریکایی‌ها نهایت به موضع امروز محمد شیاع السودانی ختم شد؛ او گفت: «عراق امروز دیگر به نیروهای رزمی خارجی نیازی ندارد. گفت‌و‌گوهایی در سطح پیشرفته برای مشخص کردن شکل روابط و همکاری‌های آینده با نیروهای ائتلاف‌ بین‌المللی جریان دارد».