برنامه بن‌سلمان برای سفر به انگلیس

 پیش‌بینی می‌شود «محمد بن سلمان » ولی‌عهد عربستان سعودی پاییز سال جاری میلادی به انگلیس سفر کند.

به نوشته روزنامه تایمز، آخرین سفر بن سلمان به لندن در مارس ۲۰۱۸ انجام شد، در آن مقطع زمانی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس بود و این مقام ارشد سعودی با «ملکه الیزابت دوم» نیز دیدار کرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت، داونینگ استریت در حالی از بن سلمان برای سفر دعوت کرد که وزرای انگلیس تلاش می‌کنند برنامه سرمایه‌گذاری عربستان به ارزش یک تریلیون پوند را برای تنوع‌بخشی به اقتصاد آن به دور از نفت اجرا کنند.

به نوشته تایمز، لندن تلاش می‌کند حمایت ریاض را برای امضای یک توافق تجاری زودهنگام با شورای همکاری خلیج فارس که عربستان در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند، به دست آورد.

یک منبع در دولت انگلیس با اشاره به اینکه خاندان سلطنتی این کشور روابط نزدیکی با اعضای خاندان پادشاهی در عربستان دارند، گفت: انتظار می‌رود که هر گونه سفری به انگلیس در سال جاری میلادی شامل دیدار با چارلز سوم باشد.

بن‌سلمان به انگلیس سفر می‌کند

همچنین این روزنامه انگلیسی نوشت، وزرای انگلیس به دنبال این هستند که سفر آتی بن سلمان به کشورشان مزایای چشمگیری برای این کشور پیش از انتخابات سال آتی میلادی داشته باشد.

یک منبع در دولت انگلیس نیز اعلام کرد که از سعودی‌ها دعوت به عمل آمده و گفت‌وگوهایی نیز درباره چگونگی این سفر در دست انجام است، در واقع لندن تمایل دارد این سفر تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

این منبع افزود: در نهایت زمان‌بندی آن به سعودی‌ها باز می‌گردد، ما هنوز تاریخ مشخصی نداریم.

روزنامه تایمز در ادامه نیز نوشت، انگلیس در تلاش برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با بلوک منطقه‌ای شامل عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین، چندین دور مذاکرات با شورای همکاری خلیج فارس داشت.

طبق ارزیابی‌ها و تحلیل‌های دولت انگلیس، این قرارداد دستکم می‌تواند ارزش معاملات با کشورهای یاد شده را ۱۶ درصد افزایش دهد و سالانه ۱.۶ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس کمک کند.

طرف‌های مذاکره‌کننده معتقد هستند موافقت عربستان با شروط قرارداد تعیین‌کننده خواهد بود و بزرگترین فرصت توسعه را فراهم خواهد کرد.

یکی از مسؤولان دولت انگلیس نیز گفت، عربستان همانند ۱۰ یا ۱۵ سال قبل در دبی با تحول بسیار پرشتابی روبه‌رو است و این امر فرصت بزرگی را برای بخش خدمات انگلیس در حوزه‌های مهندسی معماری و خدمات بانکی و حقوقی فراهم می‌کند.

او تاکید کرد: ریاض به بازیگر اصلی در شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شده و در تعیین شروط قرارداد نقش موثری خواهد داشت، عربستان از زمان بحران اوکراین به مهم‌ترین بازیگر تبدیل شده است.