ناتو فعالیتش را در عراق گسترش می‌دهد

 دفتر نمایندگی سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» ( ناتو ) در عراق در بیانیه‌ای از گسترش فعالیت‌های خود در این کشور خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه روداو، طبق بیانیه این دفتر، این فعالیت‌ها شامل «مشاوره و توانمندسازی نیروهای وابسته به وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال» خواهد بود.

نمایندگی ناتو همچنین مدعی شد که تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود بنا به درخواست مقامات عراقی و تصمیم شورای ناتو در تاریخ ۱۷ آگوست (26 مرداد) گرفته شده است.

در این راستا «خوزه آنتونیو آگوئرو مارتینز»، فرمانده ناتو در عراق، پس از نشست این سازمان، با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و در خصوص تصمیم ناتو با او گفت‌و‌گو کرده است.

موضوع گسترش فعالیت‌های ناتو به بهانه درخواست مقامات عراقی در نشست این سازمان در لیتوانی در تاریخ ۱۱ ژوئیه (٢٠ تیر) نیز مورد بحث قرار گرفته بود. سران ناتو در لیتوانی گفته بودند که به حمایت از عراق در راستای تحقق ثبات در این کشور التزام دارند.

موضوع «مبارزه با داعش» اصلی‌ترین دستاویز ناتو برای گسترش حضور خود در عراق عنوان شده است؛ در حالیکه مقامات عراق بارها اعلام کرده‌اند که داعش دیگر تهدید محسوب نمی‌شود.

«صباح النعمان» سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم عراق در ۱۸ مرداد در یک برنامه تلویزیونی مصری گفت که از نظر نیروهای عراقی و این یگان، گروهک تکفیری و تروریستی داعش دیگر تهدید بزرگی محسوب نمی‌شود و خطری برای امنیت ملی عراق ندارد.

ناتو فعالیتش را در عراق گسترش می‌دهد

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه نیز طی مراسمی در استان نینوا در شمال غرب عراق گفت که به لطف عملیات‌های نیروهای عراقی، تروریست‌های داعش دیگر توانایی سابق را ندارند. او گفت که تعداد داعشی‌ها در عراق از ۷۰۰ نفر فراتر نمی‌رود.

ناتو در بیانیه خود مدعی شده است که تمامی فعالیت‌هایش را به درخواست دولت عراق و با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور پیش خواهد برد.

دفتر ناتو در بغداد در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و هدف خود را ارائه مشورت به مقامات نظامی و امنیتی عراق در وزارت دفاع، دفتر مشاور امنیت ملی، مرکز عملیات ملی (وابسته به دفتر نخست‌وزیری) اعلام کرد.