کلید واژه جنگ اوکراین در کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان آمریکا

 تردید درباره ادامه حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه هر چند که در بین رهبران منتخب حزب جمهوریخواه در اقلیت است اما تاکنون از سوی دو تن از نامزدهای ارشد این حزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا مورد استقبال قرار گرفته است.

درخواست برای کاهش بودجه کمک های نظامی آمریکا به اوکراین درحال تبدیل شدن به آزمونی در انتخابات مقدماتی جنجالی جمهوری خواهان است. روزنامه ایندیپندنت نظر نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درباره جنگ اوکراین و موضع آمریکا درباره این جنگ جمع آوری کرده است که در زیر به طور خلاصه به آن اشاره می شود:

دونالد ترامپ

رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ اخیراً، گفته است که تمام کمک‌ها به اوکراین باید متوقف شود تا زمانی که آژانس‌های فدرال شواهدی در مورد آنچه که او درمورد معاملات تجاری فاسد توسط بایدن و پسرش ادعا می کند، ارائه کنند. ترامپ در سخنرانی ماه جولای خود در پنسیلوانیا بایدن را متهم کرد که آمریکا را به بازی جنگ اوکراین کشانده است.

ترامپ همچنین با حضور در یک برنامه تلویزیونی شبکه فاکس نیوز نیز، گفت که در صورت رسیدن به قدرت جنگ اوکراین را در عرض ۲۴ ساعت تمام خواهد کرد.

ران دسانتیس

فرماندار جنجالی فلوریدا و رقیب جدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتر در سخنانی جنگ اوکراین را اختلاف ارضی بین دو کشور روسیه و اوکراین خطاب کرده بود که مجبور شد از این موضع عقب نشینی کند. او همچنین گفته است که آمریکا در شرایط کنونی نیاز به تمرکز در امنیت انرژی و کنترل قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی در مقابل چین دارد و در حال حاضر اختلاف بین روسیه و اوکراین اولویت کشورش محسوب نمی‌شود. این نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که از آتش بس حمایت می‌کند چون به نفع همه است.

ویوک راماسوامی

فعال اقتصادی و دیگر نامزد جوان اردوگاه جمهوری خواهان در انتخابات آینده ریاست جمهوری اعتقاد دارد که به خاطر رابطه خانواده بایدن با شرکت های اقتصادی اوکراین، واشنگتن از کی‌یف حمایت می‌کند ولی هدف اصلی ارتش آمریکا حمایت از منافع این کشور است.

راماسوامی گفته است که برای دستیابی به توافقی تلاش خواهد کرد که امتیازات بزرگی را به پوتین ارائه دهد، که به معنای واگذاری بیشتر مناطق شرقی اوکراین به روسیه، لغو تحریم‌ها، تعطیلی تمام پایگاه‌های آمریکا در شرق اروپا، و بر اساس گزارش نیویورک تایمز، جلوگیری از ورود اوکراین به ناتو است.

این نامزد انتخابات آمریکا گفته است در صورت رسیدن به قدرت از روسیه خواهد خواست که به اتحاد نظامی‌اش با چین پایان دهد و بار دیگر به معاهده هسته‌ای استارت ملحق شود.

مایک پنس

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه ژوئن برای دیدار با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به این کشور سفر کرد. پنس در گفتگو با ان بی سی نیوز گفته بود که سفرش به اوکراین به عنوان یک شهروند معمولی است ولی وی در این سفر مردم اوکراین را در مقابل روسیه قهرمان توصیف کرد.

در جریان این سفر او در مصاحبه با رسانه‌های اوکراینی گفت که درصورت برگشت به آمریکا با مردم کشورش صحبت خواهد کرد که حمایت خود را از مردم اوکراین در مقابل روسیه تشدید کنند.

مایک پنس گفته است که نباید نظامیان آمریکایی در اوکراین حاضر شوند.

کلید واژه جنگ اوکراین در کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان آمریکا

تیم اسکات

سناتور کارولینای جنوبی از ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین حمایت می‌کند، ولی در مصاحبه‌ای به اقدام آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین سکوت اختیار کرد. اسکات نیز اعتقاد دارد دولت بایدن منافع شخصی خانواده‌اش در اوکراین را برای حمایت از این کشور در نظر گرفته است.

نیکی هیلی

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ گفته است که حمایت از اوکراین به نفع کشورش نیست ولی در عین حال در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان تاکید کرده که پیروزی اوکراین یک برد برای همه مردم کشور آمریکاست. به گفته هیلی پیروزی اوکراین می‌تواند پیامی برای چین باشد که فکر تجاوز به تایوان را از سر خود بیرون کند. او حتی طی سخنرانی در اندیشکده آمریکن انترپرایز گفته بود که بایدن در کمک به اوکراین بسیار کند و ضعیف عمل کرده است.

کریس کریستی

فرماندار سابق نیوجرسی نیز معتقد است که ایالات متحده باید تا زمانی که موضوع جنگ به طور کامل حل نشده، از اوکراین حمایت کند.

کریستی در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: هیچ‌کدام از ما این ایده را دوست نداریم که جنگی در جریان است و ما از آن حمایت می‌کنیم، ولی این جنگ باید به عنوان جنگ نیابتی با چین تلقی شود. کریستی در اظهاراتی با حمله به ترامپ، او را عروسک خیمه شب بازی پوتین خطاب کرد.

داگ بورگم

فرماندار داکوتای شمالی پیشنهاد داده است که از اوکراین حمایت می‌کند، اما می‌خواهد در برابر خرج هر دلار از پول آمریکا مسئولیت‌پذیر باشد. وی در مصاحبه‌ای تاکید کرده که روسیه نمی‌تواند از این جنگ پیروز خارح شود. او گفته است که اروپا از نظر مالی باید نقش بیشتری در حمایت از اوکراین ایفا کند.

آسا هاچینسون

فرماندار سابق آرکانزاس سال گذشته در شبکه سی ان ان گفت که برداشتن بودجه برای اوکراین در این مبارزه خارق العاده علیه روسیه و جنگ این کشور با اوکراین اشتباه است. وی گفت: من به شدت از اوکراین حمایت می‌کنم. من معتقدم که آنها در حال نبردی هستند که به ایجاد یک اروپای آزاد کمک می‌کند. هاچینسون اعتقاد دارد کمک بیشتر آمریکا به اوکراین موجب پیروزی این کشور در مقابل روسیه خواهد شد.

ویل هرد

نماینده سابق کنگره از ایالت تگزاس و مامور مخفی سیا از سیاست‌های انزواطلبانه ترامپ و دی‌سانتیس انتقاد کرده است. او در مصاحبه با شبکه ای‌.بی‌.سی گفت: موجب تاسف است که ترامپ و دیسانتیس در مورد اوکراین اشتباه می‌کنند. ای کاش آنها از جنگ با شرکت‌های آمریکایی مانند دیزنی دست بردارند و بیشتر علاقه مند به حمایت از متحدان ما در برابر حملات علیه دموکراسی باشند.

پری جانسون

فعال اقتصادی آمریکا در پیامی توئیتری نوشته که فکر می‌کند ارسال ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین مضحک است چون آمریکا خودش با مشکلات اقتصادی عدیده ای روبروست. وی افزود: سیاست‌های جوبایدن به اقتصاد آمریکا و شهروندان این کشور آسیب می‌زند. او همچنین گفته است که به پوتین اعتماد ندارد.

فرانسیس سوارز

شهردار میامی طی مقاله‌ای می‌نویسد: جنگ در اوکراین یک اختلاف ارضی نیست. این یک مبارزه اخلاقی و ژئوپلیتیکی بین دو بینش از جهان است. او اعتقاد دارد که کشورش در حمایت از اوکراین در واقع برای ایستادگی در راه آزادی و دموکراسی هزینه می‌کند.