هدف آمریکا از حضور در عراق

قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق شامگاه امروز سه‌شنبه تأکید کرد که برخی از کشورها به دنبال بر هم زدن امنیت عراق بودند که این مسئله، توهمی بیش نبود.

الخزعلی در مصاحبه با شبکه العراقیه گفت: نخستین هدف حضور نظامی آمریکا در عراق، حفظ امنیت رژیم اسرائیل است. مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق حتمی است و آمریکاییها هم از این مسئله اطلاع دارند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب‌ رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد.

وی ادامه داد: ما اطلاعات کاملی داریم که دو هزار و ۵۰۰ نیروی جنگی آمریکا در عراق مستقر هستند و این مسئله با اطلاع دولت عراق بوده است. حدود هزار و ۵۰۰ نظامی هم از پایگاه الحریر به سوریه خواهند رفت.

این مقام عراقی با اشاره به اینکه درباره اقدامات آمریکا، در رسانه‌ها بزرگنمایی صورت گرفت، خاطر نشان کرد: هدف از این اقدامات رسانه‌ای، اعتباربخشی مجدد به معادله بازدارندگی آمریکاست؛ به ویژه پس از اینکه ابهت آن در عراق از بین رفت.

الخزعلی با تأکید بر اینکه هر گونه اظهارنظر درباره تغییر وضعیت سیاسی از طریق مداخله نظامی، یاوه‌ است، تصریح کرد: هر اتفاقی که [درباره آمریکاییها] رخ دهد، تأثیری بر عراق ندارد. این اقدامات هیچ اهمیتی ندارد. عراق می‌تواند از خود دفاع کند. لشکر آمریکایی که [به عراق] آمده، جنگی است و بیشتر آنان در سوریه حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه آمریکاییها به دنبال ایجاد یک منطقه [خودمختار] در مرزهای عراق و سوریه هستند، گفت: از ساکنان الانبار [در غرب عراق] می‌خواهیم که نسبت به اهداف آمریکا، هوشیار باشند. موضوع مذاکره برای پایان بخشیدن به حضور جنگی آمریکا، یک موضوع قدیمی است. دولت الکاظمی هم هیچ اقدام واقعی در این زمینه انجام نداد.

در باره علت عدم اجرای این مصوبه، «سلام حسین» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، بهمن ما گذشته گفت که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق این کشور در مسأله پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، از آمریکایی‌ها حرف‌شنوی کامل داشت.

او در این زمینه تأکید کرد: الکاظمی به دستور واشنگتن پرونده مجازات عاملان این ترور و کسانی که در آن دست داشته و همکاری کرده بودند را مختومه کرده بود. این پرونده بار دیگر باز شده است. دولت سابق عراق به توصیه آمریکا تلاش کرده بود تا حقایق پشت این پرونده مخفی بماند.

دبیر کل عصائب در پایان با اشاره به اینکه پنج یا ۱۰ هزار آمریکایی نمی‌توانند تهدیدی برای عراق باشند، خاطر نشان کرد: موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق، حتمی است. مذاکره با طرف آمریکایی هم گامی در مسیر درست است.