وزیر خارجه انگلیس در راه چین

 جیمز کلورلی وزیر امورخارجه انگلیس بلندپایه ترین مقام سیاسی این کشور است که از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا به چین سفر خواهد کرد. کارشناسان معتقدند این سفر برنامه ریزی شده به عنوان موضعی مثبت از سوی دولت انگلیس حائز اهمیت است و می تواند پتانسیل گرم شدن روابط چین و انگلیس را داشته باشد.

 این سفر قرار بود چندی پیش انجام شود اما بنا به دلایل به بعد موکول شد.

مشکل روابط چین و انگلیس ممکن است در برخی مواضع و جانبداری های این کشور باشد که منجر به ذهنیت جنگ سرد و یا تعصب در مقابل چین می شود. دولت لندن از طرفی احساس میکند اگر روابط سیاسی با چین درست پیش نرود، اقتصاد انگلیس ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین انگلیس باید با چین در سطح سیاسی روابط داشته باشد. از طرف دیگر هرچه به زمان انتخابات انگلیس که در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵ خواهد بود نزدیک تر می شویم دولت سوناک باید سیاستش را به موقع طوری نشان دهد که در دید اذهان عمومی تصویری از دولتی منطقی و عقلانی شکل گیرد.

تیان دیون محقق موسسه مطالعات اروپایی در آکادمی چینی علوم اجتماعی در مصاحبه با خبرنگاران گفت سفر برنامه ریزی شده وزیر امورخارجه انگلیس ممکن است به سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا و سایر درخواست های آمریکا برای دیدار از چین ربط داشته باشد. در هر صورت سفر کلورلی تاثیری مثبت در بهبود روابط چین و انگلیس خواهد داشت.

لی گوآنجی محقق دیگر چینی از مطالعات بین الملل دانشگاه شانگهای نیز خاطر نشان کرد: « باوجود این که دولت انگلیس از جمله کلورلی درباره نتایج پتانسیل روابط با چین روشن و واضح صحبت نمی کنند، چنین سفری اساس از سرگیری روابط چین و انگلیس خواهد بود.بدون ارتباط چگونه روابط دوجانبه می تواند به حالت عادی برگردد؟ »

وی در ادامه افزود این سفر ممکن است آغاز بازسازی روابط باشد، اما ما هنوز باید شاهد هرگونه اقدام عملی باشیم. در حال حاضر روابط سیاسی و دیپلماتیک میان انگلیس و چین سرد است.

وزیر خارجه انگلیس در راه چین

 فشارهای آمریکا بر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس با هدف ایجاد فاصله بین پکن و اروپا شاید یکی از دلایل سردی اخیر در روابط میان چین و انگلیس باشد. اما از طرفی هم اروپایی ها و از جمله انگلیسی به خوبی و به درستی به نقش و جایگاه غیر قابل انکار چینی در نظم نوین جهان و در اقتصاد جهان واقف هستند و حاضر نیستند تحت فشار و اصرار آمریکا، روابط پر سود با چین را نادیده بگیرند.

همچنین جنگ اوکراین و فشار آمریکا بر کشورهای متحد خود از جمله انگلیس برای جانبداری از اوکراین در برابر روسیه و اختلاف مواضع غرب و چین در خصوص این جنگ، باعث افازیش اختلاف نظر و فاصله بین چین و برخی اروپایی ها شده است.

به نوشته گلوبال تایمز موضع انگلیس در برابر چین به شکلی متناوب و زیاد در سالهای اخیر تغییر کرده است. در کنار تاثیرپذیری از آمریکا، این مسئله به آشفتگی داخلی انگلیس نیز مربوط می شود. طی ۷ سال گذشته این کشور ۵ نخست وزیر عوض کرده است و با مشکلات داخلی حل نشده طولانی مدت برای انگلیس دشوار بوده که بتواند استراتژی دیپلماتیک باثباتی در برابر چین را شکل دهد. حتی سخت تر از این موضوع دستیابی به استراتژی مستقل و خودمختار زیر سایه آمریکا بوده است.

همچنین اقتصاد نه چندان چابک و سرحال انگلیس پس از برگزیت و شرایطی که با همه گیری ویروس کرونا بدتر هم شد در کنار جنگ اوکراین و شرایط اقتصاد جهانی موضوعاتی قابل توجه است.