آمادگی آستان مقدس علوی و حسینی برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر

 کمتر از دو هفته به اربعین شهادت امام حسین (ع) باقی مانده و چند روزی است که سیل حرکت زائران به سمت نجف اشرف و کربلای معلی آغاز شده است؛ در مقابل نیز مقامات آستان مقدس امام علی (ع) و امام حسین (ع) می‌گویند که تمامی امکانات ممکن برای استقبال از زائران فراهم شده است.

«حیدر رحیم» مسئول اطلاع رسانی آستان مقدس امام علی (ع) در این باره به روزنامه الصباح عراق گفت که کمیته عالی سازماندهی و احیای مناسبات دینی در عتبه علوی برنامه ریزی‌های لازم را برای ارائه انواع خدمات به زائران انجام داده است.

او گفت: «در این برنامه ریزی بر یک اصل مهم، یعنی پذیرایی از زائران تمرکز شده است و در این راستا ۱۶ سالن در داخل و خارج نجف اشرف و همچنین صحن فاطمة الزهرا (س) که گنجانیش ۳۰ هزار زائر را دارد آماده‌سازی شده است. همچنین  ۱۵ هزار متر مربع در پروژه توسعه حرم مطهر علوی وجود دارد که برای اسکان موقت زائرین آماده و مسقف شده است؛ این محوطه فاز اول توسعه حرم علوی را تشکیل می‌دهد که امید می‌رود تا از چهار ضلع حرم مطهر به ۷۵۰۰۰ متر مربع برسد».

به گفته مسئول اطلاع‌رسانی حرم حضرت علی (ع)، مهمانسرای حرم ۱۲ مرکز برای توزیع غذا در داخل و خارج حرم در نظر گرفته است که هر مرکز روزانه ۲۵ هزار وعده غذایی میان زائران توزیع خواهد کرد.

در بخش بهداشت و درمان نیز، به گفته «حیدر رحیم»، ۱۰ مرکز پزشکی با کادری متخصص و امکانات عالی فراهم شده است و علاوه بر این  داوطلبانی از خارج عراق هستند که با اداره بهداشت آستان علوی همکاری می‌کنند.

اما در کربلا، گروه مهندسی و پروژه‌های آستان مقدس امام حسین (ع)، بخش‌های وسیعی از صحن عقیله زینب (س) و امام حسن (علیه السلام) را در بخش قدیمی کربلا به طور موقت برای میزبانی از زائران در نظر گرفته است.

مهندس «علی عدنان» مسئول آماده‌سازی صحن «عقیله زینب» در این باره به روزنامه الصباح گفت: «تولیت حسینی اماکنی را برای استراحت زائران در قالب پروژه صحن عقیله زینب (س) در نظر گرفته است که گنجایش ۶۰۰ هطار زائر را دارد».

آمادگی آستان مقدس علوی و حسینی برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر

به گفته او ۱۰ الی ۲۰ هزار نفر به شکل داوطلبانه به خدمات‌رسانی به زوار در مراکز ارائه خدمات پزشکی، مرکز مفقودی‌ها و توزیع غذا مشغول خواهند بود و همزمان چادرهای بسیار بزرگ برای میزبانی تعداد بیشتری زائر فراهم شده است.

در بخش امنیتی نیز سخنگوی فرماندهی عملیات کربلا (زیرمجموعه ارتش عراق) از کنترل کامل مرزهای اداری و مناطق صحرایی استان کربلا برای تامین امنیت زائران مراسم اربعین امام حسین(ع) خبر داده است. الحشد الشعبی نیز گفته است که برای اولین بار از پهپادها برای تأمین امنیت مسیرهای پیاده روی زائران استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود بالای ۲۰ میلیون زائر امسال وارد کربلا شوند. سال گذشته طبق آمار دبیرخانه آستان عباسی در شهر کربلا ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر تا روز اربعین وارد این شهر شده بودند.

در این میان به گفته «سید کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور فراجا، پیش‌بینی‌ می‌شود که امسال بیش از چهار میلیون زائر ایرانی برای حضور در اربعین امام حسین (ع) راهی کربلای معلی شوند.