اسرائیلی‌ها اشغالگرند

 «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در جلسه پرسش و پاسخی که اخیرا در اندیشکده بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی سنگاپور برگزار شد، تاکید کرد موضع دوحه در قبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ثابت است.

براساس گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه قطر درباره گزارش‌های منتشرشده در خصوص احتمال توافق احتمالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اظهار داشت: «ما هیچ چیز رسمی‌‌ای از گفت‌و‌گوها پیرامون عربستان سعودی و اسرائیل نشنیده‌ایم، اما در نهایت، قطر همان موضع خود را حفظ می‌کند و آن موضع این است که تصمیمات سیاست خارجی هر کشور عضو در شورای همکاری خلیج [فارس] مبتنی بر ارزیابی خاص آن کشور است».

محمد آل ثانی اضافه کرد: «قطر بر این باور است که بهترین راه برای پیشبرد امور، ابتکار صلح عربی است که عربستان سعودی در سال ۲۰۰۱ آن را رهبری می‌کرد؛ توافقی که پیشنهاد عادی‌سازی روابط جهان عرب و اسرائیل را در صورت عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از کرانه باختری، غزه و ارتفاعات جولان پیشنهاد داد و اجازه تشکیل کشور دارای حاکمیت فلسطین را می‌داد».

وی همچنین بیان کرد: «در نهایت، ما جنگی با اسرائیل نداریم. اسرائیلی‌ها فلسطین را تحت اشغال دارند، بنابراین توافق [میان یک کشور عربی] و اسرائیلی‌ها به معنای صلح نیست. با این حال، صلح تنها [می‌تواند] میان آن‌ها و فلسطینیان نمود یابد».

اسرائیلی‌ها اشغالگرند

وزیر امور خارجه قطر در عین حال اشاره کرد که هیچ گونه روابط دیپلماتیکی میان قطر و رژیم صهیونیستی وجود ندارد، اما در سال گذشته دو طرف برای حضور ساکنان اراضی اشغالی در جام جهانی فوتبال با یکدیگر همکاری‌هایی داشتند، از جمله در صدور مجوز برای پروازهای مستقیم از فرودگاه بن‌گورین تا پایتخت قطر.

ابتکار صلح عربی، ابتکاری است که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان سعودی با هدف تشکیل کشور فلسطین بر پایه مرزهای ۱۹۶۷، بازگشت آوارگان فلسطینی و خروج رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی سوریه به ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و تل‌آویو مطرح کرد.

این ابتکار در سال ۲۰۰۲ و در اجلاس سران عربی در بیروت رسما اعلام شد که مورد تایید کشورهای عربی قرار گرفت.