ورود بیش از یک میلیون زائر به عراق

عمر الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق امروز(دوشنبه)در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور(واع) اعلام کرد که روز گذشته از گذرگاه المنذریه بازدید کردیم تا از روند تردد زائران و اجرای برنامه زیارت اربعین که با نظارت مستقیم محمد شیاع السودانی، نخسست وزیر و عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق تهیه شده است، مطلع شویم.

وی با اشاره به همکاری وزارت دفاع، کشور، دستگاه‌های امنیتی و الحشدالشعبی تاکید کرد که این روند به‌خوبی درحال انجام است.

الوائلی با تاکید بر همکاری بالا میان ایران و عراق درخصوص تردد زائران اعلام کرد که آغاز زیارت اربعین یعنی ۱۷ آگوست تا به امروز بیش از یک میلیون زائر از مرزهای زمینی و هوایی وارد عراق شدند.

رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق همچنین گفت که تعداد زائرانی که از مرز المنذریه(خسروی) وارد عراق شدند از ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

وی گفت که زائران خارجی به جز ایرانی ها از طریق گذرگاه مرزی الشیب(چذابه) وارد عراق می‌شوند.

الوائلی همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود امسال زائران بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در راهپیمایی اربعین حسینی مشارکت داشته باشند.

روز شنبه نیز علی دوای، استاندار میسان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق(واع) اعلام کرد که از اوایل ماه جاری میلادی تا امروز ۱۰۵ هزار و ۹۲۵ نفر با تابعیت‌های مختلف از گذرگاه مرزی الشیب(چذابه) وارد خاک عراق شدند.

وی گفت که برنامه و طرح امنیتی و خدماتی راهپیمایی اربعین حسینی با موفقیت درحال انجام است.

ورود بیش از یک میلیون زائر به عراق

استاندار میسان همچنین بر لزوم تداوم تلاش‌ها، بالا بردن سطح خدمات‌دهی و فراهم کردن تمام نیازهای ضروری برای زوار و مواکب حسینی تا پایان راهپیمایی اربعین تاکید کرد.

اخیرا خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق از تشکیل اتاق عملیات مشترک برای راهپیمایی اربعین تحت نظارت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خبر داد.

وی گفت که اقدامات امنیتی برنامه اربعین آغاز شده است و همکاری و هماهنگی بالایی میان دستگاه‌های امنیتی مختلف از طریق اتاق مشترک وجود دارد.

المحنا خاطرنشان کرد که قبل از  آغاز برنامه اربعین، عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق به عنوان رئیس کمیته عالی زیارت اربعین نشست‌ها و بازدیدهای میدانی زیادی انجام داد، وی به جمهوری اسلامی ایران سفرهایی انجام داد و هماهنگی‌های مشترکی برای ایجاد سازوکار ورود زائران به عراق از خارج از طرق گذرگاه‌های مرزی انجام داد.

سخنگوی وزارت کشور عراق افزود که سازوکارهایی برای ورود زائران افغانستانی، پاکستانی و هندی نیز وضع شد.