ساز مخالف مجارستان با غرب

 «گرگلی گولیاس» مسئول دفتر «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان معتقد است که تنها در صورت ارائه ضمانت‌های امنیتی غرب به روسیه، امکان صلح پایدار در اوکراین وجود دارد.

به گزارش شبکه «راشاتودی»، گرگلی گولیاس روز شنبه (دیروز) در سخنانی در جمع دانشجویان اعلام کرد که اوکراین هیچ شانس واقعگرایانه‌ای برای بازپس گیری اراضی از روسیه ندارد.

مسئول دفتر نخست‌وزیر مجارستان با این ادعا که روسیه نتوانسته یک پیروزی سریع و قاطع در جنگ اوکراین کسب کند، گفت: «این موضوع واضح است که روسیه تهدیدی برای اروپای مرکزی نیست».

این مقام مجارستانی با تاکید بر اینکه مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین بدون مداخله آمریکا غیرممکن است، افزود، حامیان غربی اوکراین «باید به روسیه ضمانت‌های امنیتی بدهند البته قطعا عدم عضویت اوکراینی‌ها در ناتو (یکی از این ضمانت‌ها است)».

ساز مخالف مجارستان با غرب

گرگلی گولیاس» مسئول دفتر نخست‌وزیر مجارستان

به باور رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان که نماینده پارلمان این کشور هم هست، امکان حصول صلح بین روسیه و اوکراین در دراز مدت از طریق استقرار نیروهای حافظ صلح وجود دارد.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که چندی قبل نخست‌وزیر مجارستان در مصاحبه با یک چهره رسانه‌ای شناخته شده در آمریکا درباره لزوم نقش آفرینی روسیه در زمینه تامین امنیت در قاره اروپا سخن گفت.

ویکتور اوربان که بارها از مواضع ضد روسی اتحادیه اروپا و تحریم‌ها علیه مسکو انتقاد کرده است، در مصاحبه با «تاکر کارسون» مجری سابق شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که «بدون حضور روس‌ها در یک معماری امنیتی اروپا، ما نمی‌توانیم زندگی سالمی برای شهروندانمان تامین کنیم».

به گزارش راشاتودی، «مجارستان تنها کشور غربی نیست که خواستار در نظر گرفتن منافع روسیه شده است. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دسامبر (سال گذشته میلادی) از غرب خواسته بود درباره چگونگی ارائه ضمانت‌های امنیتی نه تنها به اوکراین بلکه به روسیه فکر کنند  استدلال کرده بود که ناتو باید به نگرانی‌های مسکو درباره این بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده در خصوص "آمدن به دروازه‌های (روسیه) و استقرار تسلیحاتی که می‌تواند تهدیدی برای روسیه باشد"، بپردازد».

این رسانه روس ادامه داد: «بحث‌ها درباره دادن ضمانت‌های امنیتی به روسیه قبل از آغاز درگیری اوکراین در دسامبر ۲۰۲۱ داغ شده بود؛ زمانی که مسکو فهرستی از درخواست‌های خودش را به ایالات متحده و ناتوارائه داد و از غرب خواست ورود اوکراین به این ائتلاف نظامی را ممنوع کند و همچنین بر لزوم عقب نشینی این ائتلاف به مرزهای سال ۱۹۹۷ و قبل از گسترش آن (به سوی شرق) تاکید کرد. این ابتکار اما از سوی غرب رد شد».