آمار زائران ورودی به عراق به تفکیک گذرگاه‌های مرزی

 «عمر الوائلی» رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق شمار زائران خارجی که از طریق گذرگاه‌های مرزی برای زیارت اربعین وارد خاک عراق شده‌اند را به تفکیک گذرگاه‌ها اعلام کرد. 

وی یکشنبه شب (۳ سپتامبر) در گفت‌وگو با برنامه «العاشره» در شبکه خبری «العراقیه»،  تصریح کرد: روند ورود و خروج زائران اربعین به صورت روان در گذرگاه‌های مرزی ادامه دارد و شمار زائرانی که از گذرگاه‌های مرزی زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند، بیش از ۳.۵ میلیون نفر است. 

الوائلی با اشاره به نسبت بالای خروج زائران اربعین از کشور پس از عزاداری در کربلای معلی از طریق گذرگاه‌های مرزی افزود: گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران) شاهد خروج روزانه ۱۵۰ هزار زائر از عراق است. گذرگاه شلمچه نیز شاهد ورود ۸۰۰ هزار زائر و خروج نسبت بالایی از زائران بوده، گذرگاه الشیب (چذابه) شاهد ورود ۴۰۰ هزار زائر و گذرگاه منذریه (خسروی) شاهد ورود ۳۵۰ هزار زائر تاکنون بوده است. 

این مقام عراقی افزود که که حدود ۱۸۰ هزار زائر نیز از فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف وارد عراق شده‌اند. از سه گذرگاه مرزی منطقه کردستان عراق نیز ۱۰۰ هزار زائر وارد کشور شده‌اند که ۶۵ هزار تن از آن‌ها از گذرگاه حاج عمران هستند. 

آمار زائران ورودی به عراق به تفکیک گذرگاه‌های مرزی

وی تاکید کرد که روند ورود و خروج زائران اربعین با نظم بسیار و به صورت دسته‌ای و در نوبت‌های مختلف در جریان است و هماهنگی میان ایران و عراق، به تسریع روند بازگشت زائران از عراق کمک کرده است. 

وزارت کشور عراق جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تمامی نهادهای مسؤول در زیارت اربعین، در حال انجام اقدامات خود برای تسهیل روند ورود زائران از تمامی مرزهای کشور یعنی المنذریه، زرباطیه، الشیب، شلمچه، سفوان، مندلی، کرکوک، القائم، فرودگاه بغداد، فرودگاه نجف و فرودگاه بصره هستند.