افزایش ۲۸ درصدی متقاضیان پناهندگی در اروپا

 آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) اعلام کرد که ۵۱۹ هزار درخواست پناهندگی در ۲۷ کشور عضو این بلوک و همچنین کشورهای سوئیس و نروژ از ماه ژانویه (دی/بهمن) تا پایان ژوئن (خرداد/تیر) سال جاری میلادی، ارائه شده است.

این موضوع، اتحادیه اروپا را در مسیر پذیرش بیش از یک میلیون پناهجو در سال جاری قرار می‌دهد که بیشترین تعداد بعد از سال‌ ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ است که شاهد هجوم عظیم پناهندگان به ویژه سوری‌هایی که به دلیل جنگ از کشورشان فرار می‌کردند، بوده است .

در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا ۱.۳۵ میلیون درخواست پناهندگی دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ تعداد درخواست‌ها ۱.۲۵ میلیون بیشتر شد.

این آمار پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای مقابله با عبور پناهجویان از گذرگاه‌های مرزی غیرقانونی در سال ۲۰۱۷ و در اوج همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های مسافرتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، کاهش یافت.

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا اعلام کرد که از آن زمان تعداد درخواست‌ها جهش پیدا کرد و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش ۵۳ درصدی درخواست‌ها بود که بسیاری از کشورهای این اتحادیه را «تحت فشار» قرار داد.

بر پایه این گزارش، از آنجایی که چندین کشور اتحادیه اروپا میزبان چهار میلیون پناهنده اوکراینی هستند، اکنون اسکان و پشتیبانی از پناهجویان در بسیاری از موارد به سختی انجام می‌شود.

پناهجویان سوری و افغان‌ تاکنون نزدیک به یک چهارم درخواست‌های پناهندگی در سال جاری در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

افزایش ۲۸ درصدی متقاضیان پناهندگی در اروپا

ملیت‌های دیگری که به دنبال حمایت اروپا هستند شامل ونزوئلا، ترکیه، کلمبیا، بنگلادش و پاکستان است.

بر اساس این گزارش، آلمان که بیشتر پناهجویان سوری را در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ پذیرفت، همچنان مقصد اصلی پناهجویان اتحادیه اروپا، بخصوص پناهجویان سوریه و افغانستان است. همچنین اسپانیا مقصد اصلی پناهجویان از کشور ونزوئلا بوده است.