دریچه مرموز قطب، محل زندگی هیتلر یا فضایی‌ها؟

  طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم فرضیه‌های مختلفی درباره مرگ هیتلر مطرح شده، خیلی‌ها معتقدند او خودکشی نکرده و به گوشه‌ای از دنیا فرار کرده است. پیش از این آرژانتین به‌عنوان یکی از مقاصد هیتلر مطرح می‌شد، اما به تازگی کاربران با استفاده از گوگل مپز، مدعی شدند نقطه‌ای در قطب جنوب را که می‌تواند مخفیگاه نازی‌ها پس از جنگ‌جهانی دوم باشد، پیدا کرده‌اند. ادعایی که در عین جالب بودن و شباهتش به فیلم‌های سینمایی، نمی‌تواند سندیت تاریخی داشته باشد. «یورو نیوز» در گزارشی به این موضوع پرداخته است که در ادامه آن را مرور می‌کنیم.

آیا یک پایگاه مخفی کشف شده؟ 

کاربران Google Maps ادعا می‌کنند که با مشاهده یک دریچه مرموز و مخفی در قطب جنوب توانسته‌اند پناهگاه نازی‌ها در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی را پیدا کنند. موقعیت‌یابی این مکان موجب شد تا بار دیگر بازار تئوری‌های توطئه در شبکه‌های اجتماعی رونق بگیرد؛ آن هم با این فرضیه که بازماندگان رژیم نازی‌ها پس از جنگ دوم جهانی به یک پایگاه نظامی در قاره یخی پناه برده‌اند. کشف این دریچه ابتدا توسط یک کاربر فیس‌بوک در تاریخ ۳۰ ژوئیه به اشتراک گذاشته و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. تصویری که او به اشتراک گذاشته بود یک علامت مربع‌شکل سایه‌دار را نشان می‌دهد که شبیه ورودی یک مخفیگاه در سمت شرقی یک تکه وسیع یخی است. نظریه‌پردازان توطئه از آن زمان تاکنون درباره کاربرد این در یچه حدس و گمان‌های زیادی زدند و بعضی هم معتقدند که این حتی می‌تواند متعلق به یک پایگاه مخفی کشور‌های دیگر باشد.

ریشه این شایعات از کجاست؟

اساس و ریشه این تئوری تا حدی بر اساس حقیقت است. هیتلر در سال ۱۹۳۸ یک گروه اکتشافی آلمانی را به اسم دستیابی به روغن نهنگ به قطب جنوب اعزام کرد. همین عملیات اکتشافی سبب شد تا در سال ۱۹۴۷ بحث‌هایی در میان محققان حوزه تئوری‌های توطئه برانگیخته شود، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها احتمال می‌دادند که جنایتکاران جنگی نازی طی سفر یک ماهه خود به این منطقه، توانسته‌اند یک پایگاه معظم نظامی در زیر یخ بسازند و احتمالا مقامات ارشد نازی ممکن است از این طریق توانسته باشند سال‌های بعد از پایان جنگ را در آن جا سپری کنند. در حالی که هیچ مدرک عینی دال بر صحت این موضوع تایید نشده است، اما مشاهده زیردریایی‌های آلمانی معروف به «او‌بوت» در آرژانتین در سال‌های پس از تسلیم نازی‌ها در سال ۱۹۴۵ میلادی، به شایعات بقا و فرار هیتلر بیشتر دامن زد.

تردید‌ها درباره جسد هیتلر 

سرنوشت دیکتاتور آلمان یکی از ماندگارترین راز‌های تاریخ مدرن باقی مانده است. جسدی که گمان می‌رود متعلق به هیتلر باشد، از زمان پایان جنگ دوم جهانی در کشور روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق) نگهداری می‌شود.

 با این حال، جسد احتمالی او سفری پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است؛ سوزانده شده، مخفیانه دفن شده، نبش قبر شده، دوباره توسط سرویس اطلاعاتی «کا. گ. ب.» دفن شده و تقریبا می‌شود گفت که کامل از بین رفته است. با این اوصاف، بسیاری در صحت آن تردید دارند.

دریچه مرموز قطب، محل زندگی هیتلر یا فضایی‌ها؟

داستان‌هایی عجیب درباره هیتلر 

در طول این سال‌ها، تئوری‌های توطئه بی‌شماری پدیدار شده‌اند که برخی از آن‌ها از اساس بی‌ربط بوده و برخی را می‌توان گفت تا حدی قابل قبول هستند. برخی ادعا می‌کنند که هیتلر خودکشی نکرده، بلکه در میدان نبرد جان باخته است، در حالی که برخی دیگر به این باور رسیده‌اند که او موفق به فرار شده و با هویتی جعلی در آرژانتین یا برزیل زندگی کرده است. حتی برخی معتقدند هیتلر در ماه یا در اعماق زمین پناه گرفته است. با این حال، دانشمندان فرانسوی با بررسی قطعات به جا مانده از جمجمه و دندان‌های هیتلر و مقایسه آن‌ها با سوابق کالبدشکافی او در دوران جنگ، این نظریه‌ها را رد و مرگ او در سال ۱۹۴۵ را به طور قطعی اثبات کردند که با این اوصاف احتمال زندگی او در آرژانتین، قطب و ماه غیرممکن می‌شود. 

پس ماجرای دریچه چیست؟

اگر این دریچه پنهانی در قطب جنوب ما را به مخفیگاه هیتلر نمی‌رساند، پس چه چیزی می‌تواند باشد؟ برخی از کاربران اینترنتی قائل بر این هستند که با توجه به اندازه این دریچه، ممکن است ورودی محل زندگی موجودات افسانه‌ای مانند مردان برفی یا غول‌ها باشد. برخی دیگر از کاربران، این ورودی را که در قطب جنوب واقع است با عکسی مرموز از دریچه‌ای متعلق به آدم فضایی‌ها در کره مریخ در ارتباط دانسته‌اند که البته سازمان فضایی ناسا بعدا اعلام کرد که آن فقط یک سنگ روی سطح مریخ بوده است و لاغیر. تصویر دریچه قطب جنوب در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «دهانه‌ای به درون یخ» به اشتراک گذاشته شده و هزاران لایک، کامنت و اشتراک برای خود جمع کرده است. یک زمین‌شناس و اقیانوس‌شناس به نام «کالین سامرهِیز» هرگونه ایده‌ای مبنی بر وجود یک پایگاه مخفی نازی‌ها در قطب جنوب را رد و تاکید می‌کند که شایعات وجود چنین پایگاهی صرفا می‌تواند از عرض اندام مختصر نازی‌ها در حوزه اکتشافات دریایی و همچنین آزمایش‌های موشکی و هوایی آن‌ها در طول جنگ سرچشمه گرفته باشد.

سرنوشت فناوری‌های عجیب نازی‌ها

این شایعات فرضی آن قدر ادامه پیدا کرده است که گفته می‌شود این قبیل پروژه‌ها از جمله توسعه و آزمایش بشقاب پرنده‌ها، در سال‌های پس از جنگ هم ادامه یافتند. گویی که پس از تسلیم آلمان در سال ۱۹۴۵، فناوری‌های آن به مکان‌های امنی در قطب شمال، آمریکای جنوبی و قطب جنوب فرستاده شده باشد. برای همین است که مشاهده می‌شود به وفور صحبت از یوفو‌ها و اعتقاد به حضور پنهان نازی‌ها در مناطق دورافتاده و غیرقابل دسترس در سراسر جهان مطرح می‌شود.

در پایان باید گفت در حالی که کشف یک دریچه مرموز در قطب جنوب گمانه‌زنی‌هایی را درباره وجود پایگاه پنهان نازی‌ها برانگیخته است، اما هیچ مدرک ملموسی این نظریه را تایید نمی‌کند. با این حال، شایعات درباره این دریچه پنهانی همچنان پابرجاست و برخی همچنان اصرار بر وجود موجودات افسانه‌ای دارند. در حالی که برخی دیگر این دریچه در قطب جنوب را صرفا یک عارضه طبیعی و جغرافیایی می‌دانند.