موشک دوربرد واشنگتن به اوکراین ارسال می شود

یک مقام ارشد از دولت آمریکا به نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد که تصمیم «جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا، برای ارسال سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) به اوکراین، به زودی عملی خواهد شد.

گزارش‌های دیگر هم مبنی بر آن است که دولت آمریکا تصمیم خود را گرفته و به زودی به این اقدام عمل خواهد کرد.

«جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما چیزی را از روی میز بر نمی‌داریم. ما تصمیمی برای ارائه قابلیت‌های جدید نداریم، اما موضع ما در تمام مدت این بوده است که به اوکراین توانایی‌هایی خواهیم داد که او را قادر می‌سازد در میدان جنگ موفق شود.»

به نوشته فایننشال تایمز بیانیه فاینر به تنهایی نشان دهنده تغییر در سیاست کاخ سفید نیست، اما مقاماتی که  نمی‌خواهند نامشان فاش شود، می‌گویند که بایدن به امضای تحویل این تسلیحات بسیار نزدیک است. یکی از مقامات ارشد به این نشریه گفت: «این تصمیم ممکن است به زودی گرفته شود.» دو روز پیش از آن هم یکی دیگر از مقامات ناشناس به خبرگزاری ای‌بی‌سی گفته بود: «موشک‌ها به زودی می‌رسند.»

تاکنون تحویل هر سکوی اصلی تسلیحاتی به اوکراین - مانند خودرو‌های جنگی پیاده نظام، تانک‌ها و جت‌های جنگنده - از الگوی مشابهی پیروی کرده است. در ابتدا، مقامات آمریکایی درخواست‌های کی‌یف را رد کرده و استدلال می‌کنند که تامین تسلیحات مورد بحث گامی بیش از حد تشدید کننده خواهد بود. سپس مقاماتی ناشناس به رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن در حال تجدید نظر در موضع خود است. در نهایت، انبوهی از مقالات خبری منتشر می‌شود که حاکی از آن است که بایدن آماده است تا با ارائه تسلیحات موافقت کند.

موشک دوربرد واشنگتن به اوکراین ارسال می شود

اوکراین از سال گذشته درخواست موشک‌های نوع ATACMS را به آمریکا ارائه کرده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، ژوئیه گذشته به خبرنگاران گفت که تحویل این سلاح‌ها می‌تواند باعث ایجاد «جنگ جهانی سوم» شود. مقامات کاخ سفید و پنتاگون همچنین مدعی شدند که آمریکا موشک‌های بسیار کمی را در انبار‌های خود دارد و نمی‌توان آن‌ها را ذخیره کرد.