تغییر موضع جمهوری‌خواهان آمریکا درمورد ارسال سلاح به اوکراین

سناتور تام کاتن (Tom Cotton) این نامه را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر و ادعا کرد که ارسال نکردن تسلیحات «تنها جنگ را طولانی می کند و به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.»

در این نامه، سناتور راجر ویکر (Roger Wicker)، سوزان کالینز (Susan Collins) و لیندسی گراهام (Lindsey Graham) نیز موافقت خود را با این درخواست اعلام کرده اند.

در نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن آمده است: از شما می خواهیم که فورا سامانه‌های موشکی تاکتیکی ام جی ام ۱۴۰ آتاکمز (ATACMS MGM-۱۴۰) را به اوکراین ارسال کنید. تاخیر بیشتر تنها منافع امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف می‌کند و باعث گسترش این درگیری می‌شود.

به گفته قانون‌گذاران، ارائه سامانه موشکی آتاکمز (ATACMS) به اوکراین می‌تواند به توانایی ارتش این کشور در شلیک دوربرد کمک کند.

تغییر موضع جمهوری‌خواهان آمریکا درمورد ارسال سلاح به اوکراین

سناتورها تاکید کردند که حمله اخیر اوکراین به بندر دریایی سواستوپل با استفاده از تسلیحات دوربرد بریتانیا، «اثربخشی چنین تسلیحاتی» را ثابت کرد و همچنین «ضدحمله‌ها» در آینده را افزایش می‌دهد و از آنجاییکه طبق گزارش‌ها ۳۰ روز از فصل عادی جنگ [فصل گرما] باقی مانده، درخواست آنها فوری است.

در این نامه آمده است: ایالات متحده از هر نظر قادر است این سلاح‌ها را بدون هیچ خطر قابل ملاحظه‌ای برای توانایی رزمی خود، به اوکراین ارائه کند.

این درخواست درحالیست که جمهوری‌خواهان تاکنون با تداوم حمایت از اوکراین مخالف بوده‌اند و از بایدن به دلیل ارائه کمک‌های بیشتر به این کشور، به شدت انتقاد می‌کردند.

بر پایه این گزارش، کمیته نیروهای مسلح سنا به اتفاق آرا، اصلاحیه قانون مجوز دفاع ملی در سال ۲۰۲۴ (۲۰۲۴ National Defense Authorization Act) را تصویب کرد و از وزارت دفاع خواست ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین را بررسی کند.

روزنامه واشنگتن پست در اوایل ماه جاری گزارش داد که آمریکا از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، نزدیک به ۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای حمایت از اوکراین در بخش های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه هزینه کرده است. گفته می‌شود این رقم کمتر از ۴ درصد کل بودجه دفاعی آمریکا در سال ۲۰۲۳ را شامل می شود که رقمی برابر با یک تریلیون و ۷۷ میلیارد دلار است.