شرط ترکیه برای خروج از شمال سوریه

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه روز گذشته (جمعه) در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ملیت» ترکیه تصریح کرد که تا زمانیکه چندین شرط از جمله ایجاد یک محیط امن در شمال سوریه محقق نشود، این منطقه را ترک نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، این مقام دفاعی ترکیه، شروطی را برای عقب‌نشینی ترکیه از سوریه مطرح کرد که شامل ایجاد یک قانون اساسی جدید برای سوریه، برگزاری انتخابات دموکراتیک و تشکیل دولتی که نماینده تمامی سوری‌ها باشد، می‌شود.

شرط ترکیه برای خروج از شمال سوریه

گولر در این خصوص گفت: «ما چهار میلیون سوری در ترکیه داریم و پنج میلیون نفر دیگر در ادلب داریم که در معرض خطر پناهنده شدن قرار دارند. چطورمی‌توانیم بدون تضمین یک محیط امن، (سوریه را) ترک کنیم؟»

وی از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه دفاع کرد و گفت که هدف آن‌ها حمایت از شهروندان ترکیه است.

گولر توضیح داد: «عملیات شاخه زیتون و سپر فرات بهاین خاطر انجام گرفت که تروریست‌ها به شهروندان ما حمله کردند».

ترکیه از سال 2018، از طریق حملات پی در پی علیه یگان‌های مدافع خلق (YPG)، کنترل مستقیمی بر بخش‌های انبوهی از شمال سوریه به دست آورد.

بر اساس این گزارش، «ی‌پ‌گ» یک گروه مسلح کرد سوریه است که نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته است اما از نظر آنکارا شاخه‌ای از گروه تروریستی «پ ک ک» (حزب کارگران کردستان) است و ترکیه آن را نیز تروریستی می‌داند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که ایران یک برنامه اقدام برای سوریه و ترکیه پیشنهاد داده است که شامل تعهد ترکیه برای خروج نیروهایش از سوریه درقبال تعهد سوریه برای تضمین امنیت مرزی می‌شود.

طبق این گزارش، امیرعبداللهیان تصریح کرده است که ایران و روسیه می‌توانند بعنوان ضامنین این توافق عمل کنند و افزود که دولت اسد آماده تضمین امنیت مرز با ترکیه است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و بشارد اسد در دهه 2000 پس از سال‌ها تنش بین دوکشور در پی فروپاشی امپراطوری عثمانی، روابط دوستانه‌ای داشته‌اند البته پس از جنگ داخلی سوریه، روابط بین دو کشور به واسطه حمایت ترکیه از شورشیان مخالف اسد تیره شد.