درخواست لاوروف برای بازنگری در ساختار سازمان ملل

« سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که کشورهای غربی اصل برابری را رد کرده و به طور کلی از مذاکرات عاجز بوده و از بالا به دیگر کشورهای جهان می‌نگرند.

وی که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، افزود: «نظم جهانی جدیدی در حال تشکیل بوده و مرزهای آن در حال ترسیم است».

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها انواع وعده‌ها را ارائه می‌دهند اما به آن پایبند نیستند. ما ضمانت‌های ملموسی درباره عدم توسعه ناتو به سوی شرق دریافت کردیم اما غرب به تعهدات خود عمل نکرد».

لاوروف در ادامه گفت: «کشورهای غربی به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دادند و از ارائه ضمانت‌های امنیتی به روسیه خودداری کردند».

وی گفت: «غرب به تسلیح اوکراین و استفاده از آن در جنگ علیه کشورمان استفاده کرده و این اقدام بی‌سابقه‌ای از زمان پایان جنگ سرد بوده است».

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی مقابله نظامی با روسیه را به فضای خارجی و همچنین عرصه اطلاعات انتقال دادند».

لاوروف افزود: «سازمان‌هایی نظیر بریکس و امنیت و توسعه، از امنیت خود حفاظت کرده و در تلاش برای ایجاد ساختار جهانی چندقطبی هستند».

وی اضافه کرد: «کشورهای غربی باعث تقویت موج‌های اسلام هراسی شده و هیچ نگرانی از هتک حرمت قرآن ندارند».

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «عادی سازی شرایط در خاورمیانه نیازمند حل درگیری فلسطین و اسرائیل است».

لاوروف گفت: «ناتو کشور لیبی را ویران کرد و اجازه داد تا تروریست‌ها به منطقه ساحل و صحرا برسند و از سوی دیگر، واشنگتن و همپیمانان آسیایی‌اش در حال تقویت نظامی گری در شبه جزیره کره هستند».

وی گفت: «نیازمند اصلاح ساختار سازمان ملل بوده و باید در سازوکار رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل تجدید نظر کرده و زمان آن فرا رسیده که به سازوکارهای منصفانه در سازمان ملل تکیه کرد».

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هم اکنون زمان آن فرا رسیده که اعتماد میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد شود».

لاوروف گفت: «اگر واشنگتن و همپیمانانش به مذاکرات ما درباره ساختار جهانی با عدالت بیشتر پاسخ ندهند، ما خودمان آن را به پیش خواهیم برد».

درخواست لاوروف برای بازنگری در ساختار سازمان ملل

وی اضافه کرد: «باید در اساس سازمان ملل که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده، بازنگری شود».

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «بشریت هم اکنون در برابر دو راهی قرار دارد و باید مانع از سازوکارهایی شویم که باعث فروپاشی همکاری‌های بین‌المللی که اجدادمان ایجاد کردند می‌شود».

لاوروف تاکید کرد که باید حق رای گیری در صندوق و بانک بین‌المللی بازیابی شده و به وزنی که کشورهای جنوب نماینده آن هستند، اعتراف شود.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به اوضاع لیبی نیز اشاره کرد و گفت: «امیدواریم که مردم لیبی با کمک سازمان ملل بتوانند انتخابات در این کشور را بازیابی کنند».

وزیر امور خارجه روسیه گفت که این کشور از تمامی ابتکارهایی که با هدف دست‌یابی به راه حل بحران سودان مطرح می‌شود حمایت می‌کند.

لاوروف گفت: «روسیه خواستار پایان تمامی تلاش‌های استمارگرایانه و شبه استعماری است».