واکنش وزیر آمریکایی به اظهارات ترامپ درباره کهنه‌سربازان

 «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که «دونالد ترامپ » در سال ۲۰۱۹ (زمان حضور در کاخ سفید) از حضور یک کهنه‌سرباز مجروح آمریکایی که در جنگ افغانستان پای خود را از دست داده بود در مراسم استقبال از وی عصبانی شده و به میلی گفته سربازانی که در جنگ مجروح شده‌اند باید از حضور در انظار عمومی منع شوند. 

میلی در گفت‌وگو با آتلانتیک عنوان کرده که ترامپ از حضور کهنه‌‌سرباز مجروحی با نام «لوئیس آویلا» در مراسمی شدیدا عصبانی شد. «پیت بوتجج» وزیر حمل و نقل آمریکا به عنوان یک کهنه‌سرباز جنگ افغانستان پس از شنیدن این سخنان، از ترامپ انتقاد و موضع وی در مورد سربازان مجروح جنگی را شدیدا محکوم کرد.

مارک میلی گفته ترامپ با دیدن آویلا کهنه سرباز مجروح جنگی با عصبانیت از وی پرسیده که «چرا چنین افرادی را به این مراسم دعوت می‌کنید؟ هیچ کس تمایلی به دیدن این افراد ندارد». به گفته میلی، ترامپ حتی هشدار داد که دیگر آویلا نباید در هیچ یک از این مراسم حضور پیدا کند و او را از دیده شدن در انظار عمومی منع کرد. 

روز یکشنبه بوتجج که زمانی مامور اطلاعاتی سابق نیروی دریایی ایالات متحده بود و در سال ۲۰۱۴ نیز در افغانستان فعالیت می‌کرد به «سی‌ان‌ان» گفت: «اظهارات ترامپ آخرین نمونه از حملات ظالمانه وی به افرادی است که نگهبان این کشور هستند و آمریکا به خاطر وجود آنها مکانی امن شده است». 

وی ضمن محکومیت سخنان ترامپ عنوان کرد: افرادی که در جنگ مجروح شده‌اند قطعا از هر شهروند آمریکایی با ارزش‌تر بوده و از سوی تمام روسای جمهور آمریکا به عنوان افرادی شایسته احترام و تقدیر محسوب می‌شوند. 

بوتجج همچنین گفت: این ایده که یک رئیس جمهور در آمریکا، یعنی شخصی که پرسنل نظامی آمریکا به وی به عنوان فرمانده کل می‌نگرند و البته که او هدایتگر اصلی سیاست‌ها در کل کشور است، می‌تواند به این نحو فکر کند، رفتار کند و یا صحبت کند، قابل قبول نیست... فکر می‌کنم که کهنه سربازان مجروح آمریکایی موجب ناراحتی دونالد ترامپ می‌شوند. 

وزیر آمریکایی اظهارات ترامپ درباره کهنه‌سربازان را محکوم کرد

پیش‌تر نیز ترامپ به اعضای ارتش آمریکا در ماجرای دیگری حمله کرده بود. در همین رابطه آتلانتیک در گزارشی عنوان کرد ترامپ در سال ۲۰۲۰ در رابطه با گورستان آمریکایی «آیسن-مارن» جایی که بیش از دو هزار نظامی آمریکایی که در جریان حمله «آرگون» در فرانسه جان باختند، در آن دفن هستند، عنوان کرده بود این قبرستان پر از نظامیان احمق است.

ترامپ این اظهارات را رد کرد اما در سال ۲۰۱۵ از «جان مک‌کین» سناتور آمریکایی و کهنه سرباز نیروی دریایی این کشور که نزدیک به شش سال را در اردوگاه اسرای جنگی ویتنامی گذرانده بود، به عنوان یک بازنده یاد کرد. وی در خصوص مک‌کین عنوان کرده بود «او تنها به این خاطر قهرمان جنگی شناخته می‌شود که اسیر شد. من افرادی که در جنگ اسیر می‌شوند را دوست ندارم».