آتش‌سوزی مرگبار در عراق

مقامات عراقی، از وقوع یک آتش‌سوزی مهیب در یک تالار عروسی در شهرک «الحمدانیه» واقع در استان نینوی در شمال کشور و کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر خبر دادند.

خبرگزاری رسمی عراق، گزارش داد که در پی آتش‌سوزی سه‌شنبه شب (۲۶ سپتامبر) در یک مراسم عروسی در این شهرک، دست‌کم ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند. اما لحظاتی پس از انتشار این خبر، منابع آگاه از افزایش آمار قربانیان این آتش‌سوزی خبر دادند. 


تصویری از بیمارستان الحمدانیه

 

«نجم الجبوری»، استاندار نینوی  در گفت‌وگو با الجزیره، شمار قربانیان را ۱۱۴ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی اعلام کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر عراق همزمان با این آتش‌سوزی بزرگ به وزرای کشور و بهداشت دستور داد تا تمام تلاش خود را برای امداد‌رسانی به مجروحان این حادثه را بسیج کنند و با اعزام تیم‌های پزشکی به درمان هر چه سریع‌تر آسیب‌دیدگان و بازماندگان کمک کنند.

صبح امروز (چهارشنبه، ۲۷ سپتامبر)، سازمان هلال احمر عراق، از افزایش شمار قربانیان خبر داد و اعلام کرد که در این آتش‌سوزی، بیش از ۴۵۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. 

دفاع مدنی عراق دلیل آتش‌سوزی را بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده و ویدئویی که در دست است،  استفاده از وسایل آتش بازی در مراسم عراقی و گسترش دامنه آن اعلام کرد.

این مرکز در بیانیه‌ای تصریح کرد:«تالار عروسی با پنل‌های قابل اشتعال که مغایر دستورالعمل‌های ایمنی است، پوشیده شده بود و آتش سوزی به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی در سیستم های هشدار و اطفای حریق، گسترش یافت و تلفات بالا داشت».

تصاویر منتشر شده از محل حادثه، آتش نشانان عراقی را نشان می‌دهد که در حال نجات افراد در داخل ساختمان محل وقوع آتش سوزی هستند.

 

 

یک منبع آگاه امنیتی عراق نیز از راه‌اندازی یک پل هوایی برای امدادرسانی به زخمی‌های این حادثه و انتقال آن‌ها به بیمارستان‌ خبر داد.