نیروی هوایی جمهوری چک به دنبال خرید 24 فروند جت «اف-35»

نیروی هوایی جمهوری چک قصد خرید شمار قابل توجهی جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» را از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» دارد. این تصمیم به دنبال برتری هوایی روسیه در جنگ با اوکراین اتخاذ شده است.

به گزارش منابع خبری، جمهوری چک  روز چهارشنبه خرید ۲۴ فروند جنگنده «اف-۳۵ لایتنینگ» به قیمت ۴.۵۷ میلیارد دلار را تایید کرد.همزمان با برتری هوایی روسیه در نبرد با اوکراین، جمهوری چک  و برخی کشورهای اروپای شرقی و مرکزی به فکر نوسازی تسلیحاتی هستند.

جمهوری چک هدف از این خرید تسلحیاتی را نوین سازی ناوگان نیروی هوایی خود و بیم از حملات روسیه عنوان کرده است.نیروهای هوایی چک عمدتا متکی به جنگنده‌های «گریپن» و آلکا» بوده است.تحویل نهایی این جنگنده‌های نسل پنجم ساخت آمریکا سال ۲۰۳۵ تکمیل خواهد شد.

نیروی هوایی جمهوری چک به دنبال خرید 24 فروند جت «اف-35»

جمهوری چک به تازگی تصویب معاهده نظامی با آمریکا را تکمیل کرد، این معاهده همکاری‌های نظامی بین دو طرف را گستر‌ده‌تر و استقرار نیروهای آمریکایی را در جمهوری چک تسهیل می‌کند. امضای «پتر فیالا»،  نخست وزیر جمهوری چک، آخرین گام در روند تصویب موافقتنامه همکاری نظامی با آمریکا بود. رئیس جمهور این کشور نیز  با اجرای این معاهده موافقت کرده بود. هرگونه استقرار نیروهای آمریکا همچنان نیازمند تایید دولت و پارلمان  جمهوری چک است.

 این سند چارچوب قانونی را برای استقرار احتمالی نیروهای آمریکایی در این کشور در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین تعیین می‌کند.آمریکا با ۲۴ عضو دیگر ناتو از جمله لهستان، اسلواکی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، استونی، رومانی و بلغارستان که جناح شرقی این ائتلاف  را تشکیل می‌دهند.

«دنکوف» نخست وزیر بلغارستان نیز مدعی شده که تهدیدات روسیه در «دریای سیاه» باعث نگرانی صوفیه است و به همین علت این کشور به دنبال دستیابی به کشتی‌های جنگی و سلاح برای گارد ساحلی خود است.

بلغارستان اکنون ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید سلاح از غرب اختصاص داده و در حال مذاکره با کشئرهالی غربی بدین منظور است. بلغارستان در سال ۲۰۱۹، برای خرید ۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» به توافق رسید. این کشور در سال ۲۰۲۲، این قرارداد را تمدید کرد و 8 فروند اف-۱۸ دیگر به لاکهید مارتین سفارش داد.

بلغارستان با آلمان نیز برای خرید 2 فروند کشتی گشت‌زنی چند منظوره که می‌توانند با تهدیدات هوایی، دریایی، زمینی و زیردریایی مقابله کنند، به توافق رسیده است.