حمله لبنانی‌های ارمنی‌تبار به سفارت آذربایجان در بیروت

صدها لبنانی ارمنی‌تبار مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در بیروت تظاهرات برپا کردند.

منابع محلی لبنان، امروز (جمعه) خبر دادند تظاهرات‌کنندگان با کوکتل مولوتوف، ترقه، سنگ و چوب به سفارت جمهوری آذربایجان در بیروت حمله‌ کرده‌اند.

نیروهای امنیتی لبنان برای جلوگیری از این حمله و برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، از گاز‌های اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند.

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها عبارت‌هایی در انتقاد از سیاست‌های جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ نوشته شده بود.

خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» در لبنان خبر داد این تظاهرات که به مدت ۲ ساعت به طول انجامیده و منجر به جراحت شماری از نیروهای امنیتی لبنانی شده است.

حمله لبنانی‌های ارمنی‌تبار به سفارت آذربایجان در بیروت

طبق این گزارش، استفاده تظاهرات‌کنندگان از ترقه در مجاورت سفارت جمهوری آذربایجان باعث آتش‌سوزی در محل شده است.

ارتش جمهوری آذربایجان در تاریخ بیست و هفتم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ عملیاتی را برای آزادسازی منطقه قره‌باغ آغاز کرد که بعد از یک درگیری‌ شدید ۴۴روزه، باکو و ایروان با میانجیگری روسیه به یک توافق صلح دست یافتند. مطابق با این توافق، جمهوری آذربایجان کنترل بخش‌ اعظمی از قره‌باغ را به دست گرفت.

نوزدهم ماه جاری میلادی و پس از حدود ۲ سال و نیم از جنگ دو طرف باکو از آغاز عملیاتی جدیدی تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» خبر داد که هدف آن «تثبیت قانون‌اساسی در قره‌باغ» اعلام شد. این عملیات تنها یک روز بعد و پس از یک توافق به پایان رسید و گروه‌های مسلح مستقر در قره‌باغ خلع سلاح شدند و مواضع خود را تخلیه کردند. به دنبال این درگیری هزاران نفر از ساکنان ارمنی قره‌باغ این منطقه را ترک کردند و به ارمنستان مهاجرت کردند.