به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، هيلاري کلينتون روز جمعه (۱۶ تير) در جريان نشست موسوم به "دوستان مردم سوريه" در پاريس، ضمن حمله لفظي به چین و روسیه، خواهان اعمال فشار بر اين دو کشور به منظورپایان دادن به حمايت آنها از دمشق شد.

روسیه و چین جدیدترین نشست " دوستان مردم سوریه " را به عنوان نشستی یک‌طرفه و مغرضانه تحریم کرده بودند.

پرس تی‌وی در این زمینه با سارا فلاندرز، از مدیران " مرکز بین‌المللی اقدام " از لس آنجلس گفت‌وگو کرده است.

پرس تی‌وی: به نظر شما چرا روسیه و چین نشست پاریس را تحریم کردند؟

فلاندرز: خب این نشست در واقع نشست دشمنان سوریه بود. هیچ شک یا بحثی در این زمینه وجود ندارد. سوریه نه بخشی از این نشست بود و نه نشست ژنو که درباره آینده این کشور برگزار شد.

یک تلاش هماهنگ به رهبری واشنگتن وجود دارد که می‌خواهد دولت سوریه را به طور کلی از پا درآورد و ضمن تحمیل تغییر رژیم به این کشور از مزدورانی که به آن‌ها پول پرداخته استفاده کند و از تجهیزات نظامی پیشرفته، انواع شیوه های خراب‎کاری، اراذل و اوباش مسلح و از هر وسیله ممکن برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در سوریه بهره برداری نماید.

فقط گروه‌های مسلح مطرح نیستند. تحمیل تحریم‌هایی بر سوریه از سوی امریکا، توقیف دارایی‌های سوریه، که نوعی سرقت و راهزنی است، و تحمیل تحریم از سوی اتحادیه عرب که در واقع از نظام‌های سلطنتی فاسد فئودال کشورهای حاشیه خلیج(فارس) تشکیل شده نیز مطرح است.

همه این تلاش‌ها از سوی اتحادیه اروپا، امریکا و اتحادیه عرب برای این است که علاوه بر تعطیلی اقتصاد سوریه، این کشور را بی‌ثبات کنند و سپس این گروه‌های مسلح که از نظر مالی و تسلیحاتی به خوبی مجهز شده‎اند را به این کشور اعزام کنند، بسیاری از این افراد که حتی تابعیت سوری دارند مزدورانی هستند که در لیبی و سایر کشورها نیز مبارزه کرده‎اند و به عنوان بخشی از طرح هماهنگ تغییر رژیم سوریه به این کشور اعزام می‌شوند.

این‌که هیلاری کلینتون هم می‌تواند روسیه و چین را برای تغییر موضع‌شان در قبال سوریه تهدید کند و بگوید آن‌ها باید هزینه این اقدام را بپردازند نیز کاملا غیرقانونی است، این سخنان و عبارات حتی خارج از حوزه دیپلماسی بین‌المللی قرار دارد.

سخنانی خشمگینانه و توهین آمیز که از ناامیدی واشنگتن حکایت می‌کند.

پرس تی‌وی: منظور وی(کلینتون) از این سخنان چیست؟ وی چند بار این سخنان را مطرح کرده است و به نظر می‌رسد احتمالا مرحله دیگری نیز در راه است. نظرتان چیست؟

فلاندرز: مطمئنا بله. امریکا وقتی میزان زیادی تسلیحات از بیرون به کشوری ارسال می‌کند یا وقتی ناوهای هواپیمابر واشنگتن، ناوشکن‌ها، هواپیماهای جت و بالگردهایش به یک منطقه در خارج از سوریه و همچنین خلیج فارس هجوم می‌آورند، تهدید به راه اندازی یک جنگ بزرگ‌تر در منطقه است. این نوعی تشدید نیروها و تجهیزات نظامی در سطحی غیرقابل پیش بینی و بسیار خطرناک در منطقه محسوب می‌شود.

پرس تی‌وی: یک مهمان دیگر برنامه گفت روسیه در حال از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه است. به نظر شما عکس این قضیه درست نیست؟ این‌که امریکا در حال از دست دادن جای پای خود در خاورمیانه است و به همین دلیل هم سوریه را به عنوان بخشی از بازی خود در نظر گرفته است. نظرتان چیست؟

فلاندرز: بله یک تلاش مایوسانه در این زمینه وجود دارد و شما می‌توانید ناامیدی هیلاری کلینتون را مشاهده کنید که روسیه و چین را تهدید می‌کند.

درک این نکته اهمیت دارد که اهداف راهبردی امریکا برای کنترل و سلطه بر عراق کاملا شکست خورده است. آن‌ها در افغانستان نیز وضعیت مصیبت باری دارند و لیبی را نیز در هرج و مرج کامل رها و این کشور را ترک کرده‏‎اند. آن‌ها هر جایی که با روش‌های نظامی درصدد ریشه کن کردن یا تجزیه یک دولت بودند فقط هرج و مرج را به ارمغان آورده‎اند.

اهداف آن‌ها در زمینه استعمارگری مجدد در منطقه در تمامی اشکال راهبردی شکست خورده است.

آن‌ها فقط می‌توانند هرج و مرج عظیم و درد و رنج بی‌نهایت را برای مردم کل منطقه ایجاد کنند. در عراق یک سوم جمعیت این کشور با مرگ، نقص عضو یا آوارگی مواجه شدند. این ارقام سرسام آور است. این، در واقع نوعی نسل کشی علیه همه جمعیت(این کشور) محسوب می‌شود.

و ناامیدی آن‌ها فقط به عراق محدود نمی‌شود. بلکه به سوریه هم کشیده شده است.

باندهای مسلح که تمامی اشکال یک هرج و مرج را ایجاد می‌کنند بخشی از مخالفان سوریه هستند اما بدون شک، مخالفانی که برای طرح خواسته‎های‌ خود برگزاری تظاهرات را سامان‌دهی می‌کنند نیز بخش دیگری را تشکیل می‌دهند.

اما این گروه‌های مسلح، یک گروه مستقل مخالف سوریه نیستند بلکه ساخته دست واشنگتن و نیروهای امپریالیستی هستند که ناتوانی در کنترل منطقه را نشان می‌دهند.

اين مردم سوريه هستند که حق کنترل سرنوشت خود را در اختيار دارند و واشنگتن هنگام طرح خواستههايش کاملا آنها را کنار گذاشته است.