واکنش عربستان به درخواست واشنگتن علیه حماس

 یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که عربستان و چند کشور عربی که توافق عادی‌سازی با اسرائیل امضا کرده‌اند، درخواست «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای محکوم کردن جنبش حماس فلسطین بعد از آغاز عملیات « طوفان الاقصی » را رد کردند.

وبسایت آمریکایی اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که دولت‌های عربی سازشکار و عربستان سعودی درخواست ایالات متحده برای محکومیت حماس را رد کرده‌اند.

این رسانه آمریکایی افزود، بلینکن با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی درباره این عملیات فلسطینی‌ها صحبت کرد و بعد از این گفت‌وگو بن فرحان اعلام کرد که عربستان حمله حماس را محکوم نمی‌کند.

اکسیوس تصریح کرد، شواهد نشان می‌دهد که کمپین «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده برای دستیابی به توافق «صلح تاریخی» بین عربستان و اسرائیل با آغاز نبرد ناگهانی طوفان الاقصی ضربه سختی خورد. اکنون کاخ سفید و همه جهان از وقوع جنگی طولانی و گسترده در منطقه بیم‌ دارند.

 این وبسایت آمریکایی ادامه داد، اگر اسرائیل تهاجم زمینی به غزه را آغاز کند این امر منجر به تشدید تنش‌ها در مناطق دیگر خواهد شد و در چنین شرایطی عادی‌سازی عربستان و اسرائیل اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.

اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد، نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر مربوط به اطلاعاتی بود که نشان می‌داد حزب‌الله ممکن است به مرزها حمله کند و دیدیم که روز یکشنبه این اتفاق افتاد.

به گزارش تسنیم، آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در شرایطی که عربستان و رژیم صهیونیستی از هر زمانی به امضای توافق عادی‌سازی روابط نزدیک‌تر بودند، مانند آب‌یخی روی همه تلاش‌های آمریکا در این زمینه دست‌کم در برهه زمانی کنونی بود و ناظران معتقدند که این عملیات مذاکرات سازش ریاض و تل‌آویو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این همان چیزی است که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به‌قلم «ادوار وونج» و «یویان نریم» به آن اشاره و اعلام کرد که درگیری کنونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تهدیدی برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای است و تلاش‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیاران ارشد وی را برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل که از چند ماه قبل آغاز شده است، در معرض خطر قرار می‌دهد.

واکنش عربستان به درخواست واشنگتن علیه حماس

وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه بعد از عملیات طوفان الاقصی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به درد و رنج و مصائب فلسطینی‌ها اعلام کرد که عربستان بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع در نتیجه تداوم اشغالگری اسرائیل و محرومیت فلسطینی‌ها از حقوق مشروع خود و تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات مردم فلسطین هشدار داده است.