«طوفان الاقصی» پایان رؤیای عادی سازی روابط تل آویو و ریاض بود

 به دنبال عملیات خیره‌کننده رزمندگان مقاومت فلسطینی در غزه علیه « اسرائیل » بار دیگر تلاش‌های واشنگتن برای ترمیم روابط ریاض و تل آویو را نقش بر آب کرد و با حمله غافلگیرکننده حماس ضد تل آویو، همه نگاه‌ها دوباره بر آرمان آزادی سازی فلسطین معطوف گردید.

در همین ارتباط، خبرگزاری فرانسوی «ای اف پی» روز دوشنبه در گزارشی به تنش اخیر میان فلسطین و اسرائیل پرداخته و از کم رنگ شدن رؤیای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برقراری روابط با ریاض در مقایسه با سخنرانی یک ماه پیش وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تحقق «فصل جدید آشتی با کشورهای عربی» اشاره کرد.

با عملیات ناگهانی روز شنبه هفته جاری جنبش حماس و متحدان فلسطینی آن در غزه علیه رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در چرخشی ناگهانی از ادبیات ماه گذشته خود در عادی سازی با کشورهای عربی به گفتمان سیاسی خود را به ادبیات جنگی تغییر داد و از وضعیت شرایط جنگی با نیروهای فلسطینی در نوار غزه یاد کرد.

و علاوه بر این گفتمان سیاسی، بار دیگر بر تحقق «صلحی تاریخی» با ریاض تاکید کرد، اما با جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی طی سه روز گذشته، همه برگ‌های بازی واشنگتن و تل آویو ناگهان فرو ریخت.

در همین راستا، «براین کاتولیس» معاون دفتر اندیشکده مطالعاتی خاورمیانه در واشنگتن گفت: با شرایطی که اکنون در فلسطین پیش آمده است امکان برقراری روابط تل آویو با ریاض را بسیار دشوار کرده است.

از سوی دیگر، پس از آغاز درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین با «اسرائیل» وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به عواقب درگیری‌ها و اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی نسبت به تشدید وخامت اوضاع و پایمان شدن حقوق مشروع مردم فلسطین هشدار داد.

در همین ارتباط، «عزیز الغشیان» پژوهشگر سعودی در ارزیابی از دورنمای مناسبات میان ریاض با تل آیو گفت: موضع اخیر ریاض در اقدامات هدفمند و تحریک برانگیز اسرائیل در مسجد الاقصی ثابت کرد که حقوق فلسطینیان در اولویت نخست ریاض نسبت به عادی سازی مناسبات با تل آیو است.

وی تاکید کرد که اوضاع کنونی در فلسطین و موضع اخیر نظام پادشاهی عربستان نشان داد که ریاض به نقش سنتی خود بازگشته و نتانیاهو را با مانع دیگری برای رؤیای خود مواجه ساخت، زیرا وی از شرایط جنگی در سخنان اخیر خود علیه فلسطینیان یاد کرد و بر پایه ارزیابی من در چنین شرایطی امکان تحقق مناسبات وجود نخواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسوی ای اف پی، «یوست هلتیرمن» مدیر بخش بحران‌های بین‌المللی دفتر مطالعاتی خاورمیانه واشنگتن نیز تصریح کرد که یکی از انگیزه‌های غایی حماس از این عملیات نگرانی محتمل از به حاشیه رفتن آرمان فلسطین از نگاه افکار عمومی فلسطینیان در شرایط عادی سازی روابط ریاض با تل آویو بود.

وی تاکید کرد که در شرایط عزم تل آیو در تشدید درگیری با غزه، کشورهای عربی به اتخاذ سیاست‌های سرسختانه روی خواهند آورد و در این صورت، شرایطی مشابه با جنگ سرد میان تل آویو با اردن و مصر و رکود بلند مدت روابط با امارات و در نتیجه کم رنگ شدن مناسبات عادی سازی میان ریاض با اسرائیل خواهد انجامید.

به گواه «استیفن کوک» پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا، طبق نظرسنجی‌ها تنها ۲ درصد سعودی‌ها عادی سازی با اسرائیل را تأیید می‌کنند.

«طوفان الاقصی» پایان رؤیای عادی سازی روابط تل آویو و ریاض بود

و طبق اظهارات اخیر «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه، عملیات نظامی حماس بر پایه این سناریو کلید خورد که امکان تحقق آشتی میان ریاض و اسرائیل برچیده شود.