رویاهای اسرائیل که نقش برآب شد

 «شنبه سیاه اسرائیل » و «روز انقلاب فلسطین »؛ با آغاز عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیر رزمندگان مقاومت فلسطین با نام «طوفان الاقصی» به مواضع صهیونیست‌ها که در بیش از هفت دهه از حضور اشغالگران سابقه نداشته، ناگهان شهرک‌ها یکی پس از دیگری بر سر صهیونیست‌ها آوار شده است. شنبه‌ای که در پایان آن روز بنیامین نتانیاهو اعتراف کرده روز بسیار سختی برای همه ماست و جنبش حماس درصدد کشتن ما برآمده است. عملیاتی که تاکنون بیش از یکهزار صهیونیست به هلاکت رسیده و شمار زیادی هم زخمی و اسیر برجای گذاشت.

نتانیاهو این عبارات را در شرایطی بیان کرده که تاریخ گواه جنایات وحشیانه و کودکشی توسط رژیم صهیونیستی است که کشتار دیریاسین ۱۹۴۸ با ۲۵۰ کشته فلسطینی، کشتار طنطوره ۱۹۴۸ با ۲۵۰ کشته، کشتار دوایمه ۱۹۴۸ با ۴۵۵ کشته، کشتار کفر قاسم ۱۹۵۶ با ۴۹ کشته زن و کودک، کشتار صبرا و شتیلا ۱۹۸۲ با ۳۵۰۰ کشته، کشتار شجاعیه ۲۰۱۴ با ۶۰ زن و کودک، حمله به دبستان دخترانه ابوحسین ۲۰۱۴ با ۱۲۰۰ کشته زن و کودک تنها گوشه‌ای از جنایات این رژیم بوده است.

این روزها این نبرد در فلسطین اشغالی در حالی با شدت تمام در شرق و شمال باریکه غزه و در داخل سرزمین اشغالی ادامه دارد که رژیم صهیونیستی تا این لحظه موفق نشده ابتکار عمل را در دست بگیرد. نخست وزیر رژیمی که چندی پیش در سازمان ملل متحد با نقشه‌های متعدد درفرمت «خاورمیانه جدید» برای جهان و بویژه فلسطینیان کُری خوانی می‌کرد که فلسطین و مردم آن به کلی از نقشه جهان محو می‌شوند!

بکارگیری راهبرد «تهدید» یا به عبارتی رجزخوانی‌های نتانیاهو بارها به شیوه‌های مختلف و در تریبون های متعدد علیه کشورهای جهان بویژه ملت مظلوم فلسطین تکرار و محرز شده است، اما به خواب نمی‌دید که بیخ گوشش «طوفان الاقصی» به مانند نامش توفان به پا کند که این رخداد عظیم در جهان از چند منظر قابل توجه است:

نخست- اینکه عملیات چند روز اخیر حماس، عملیاتی از نوع عملیات پیش‌دستانه بوده که توسط فلسطینی‌ها انجام گرفت چرا که اسرائیل درصدد حمله برعلیه ملت مظلوم این کشور بوده است.

دوم- اینکه رژیم صهیونیستی با کمک سیستم‌های اطلاعاتی و کشورهای هم‌پیمان و همدستانش نتوانست این روزها را پیش‌بینی کند.

سوم- اینکه شیوه اطلاعات فلسطینی‌ها با توجه به عملیات چند روز اخیر بسیار دقیق بود زیرا بدون هیچگونه دَرزِ اطلاعاتی اقدام بزرگی را انجام دادند و هِیمَنه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که همیشه در جهان مانور داشته، در هم کوبیدند.

از طرفی بی‌سابقه بودن شدت و گستردگی «عملیات حماس» که در نوع خود ابتکار محسوب می‌شود، از پنج زاویه قابل بررسی است:

نخست- شیوه عملیاتی و اطلاعاتی

شیوه عملیاتی و اطلاعاتی ارتش فلسطین نشان از پختگی و کسب قدرت برای مبارزه با رژیم غاصب است. از طرفی هم این قدرت‌نمایی فلسطینیان بیانگر پوشالی بودن ادعاهای سران رژیم غاصب و همدستانشان است که به صورت پنهانی فعالیت‌های خرابکارانه ترویستی در کشورهای مختلف جهان و نمونه آن در فلسطین و حتی ایران می‌کنند که نمونه‌های ترور در جمهوری اسلامی از دانشمندان هسته‌ای گرفته تا ترور حاج قاسم سلیمانی.

رویاهای اسرائیل که نقش برآب شد

دوم- شیوه عملیات نظامی

نکته قابل تامل و مهم در این نبرد اخیر این بوده تاکنون رژیم غاصب نتوانسته سیستم ارتباطی حماس را مختل کند که این یکی از رخدادهای بی‌نظیر این جنگ این بود. از طرفی در درگیری‌های گذشته بین فلسطینیان و رژیم اشغالگر قدس همیشه حماس در شرایط «پدافندی و دفاع» بوده اما این بار در شرایط «آفندی و حمله» به رژیم قرار گرفته است.

همچنین تصرف هفت شهرک یهودی نشین توسط حماس هم قابل توجه است. از این منظر که شلیک های موشک‌ها در گذشته هدفمند صورت نمی‌گرفت اما حماس در این برهه با شلیک‌های هدفمند، توانسته تلفات بسیار بالایی در شمار به هلاکت رساندن نظامیان صهیونیست‌ و اسارت آنها به همراه داشته باشد به طوری که هیمنه نظامی رژیم صهیونیستی بهم ریزد و این پیشرفت مهمی برای حماس است.

سوم- سطح آموزش

اقدام زمینی و هوایی و دریایی در یک کلام هدفمند نیروهای مقاومت در ۲۰ دقیقه نخست آغاز عملیات طوفان الاقصی به روایت تصویر است که نظامیان صهیونیست‌ شهرک‌ اشغالی غافلگیر و تلفات سنگینی را متحمل شدند. نکته مهم در تصاویر حمله گروه‌های مقاومت به شهرک‌های اشغالی سطح آموزش فلسطینیان است. وقتی فلسطینی‌ها به پایگاه‌های نظامیان اشغالگر حمله کردند، به شدت تلفات دادند که آموزش در دقت تیراندازی و نقطه زنی فلسطینیان قابل توجه است چون توانستند سیستم‌های هوشمند مانند گنبد آهنین رژیم را مختل و به خوبی عمل کنند.

چهارم- تسلیحات و توانمندسازی نظامی

در پی حمله غافلگیرانه‌ صبح شنبه، حماس بیش از پنج هزار موشک به شهرک‌های اشغالی شلیک کرد که کمی بعد، آن‌ها فیلمی درباره پهپادهای انتحاری خود با عنوان «الزواری» پخش کردند. پهپادی که برای اولین بار در نبرد طوفان الاقصی به کار گرفته شده است. همچنین شاخه نظامی جنبش حماس از طرفی از سامانه پدافند هوایی «متبر۱» که از آن در نبرد «طوفان الاقصی» استفاده شده رونمایی کرد. این سامانه اوج هنرنمایی مهندسان مقاومت در غزه به شمار می‌رود که تلاش دارد تا آسمان را برای هواگردهای رژیم صهیونیستی ناامن کند. نکته مهم اینکه نیروهای متخصص و کارشناسان نظامی مقاومت در غزه برای بومی‌سازی و توسعه توانمندی‌های نظامی خود دست به کار شده بودند و ابتکارهای قابل توجهی در این چند روز آشکار شده است. از ساخت انواع و اقسام راکت، بمب گرفته تا لانچرهای موشک انداز و پهپادهای استفاده شده که بخشی از این توانمندی آنهاست.

پنجم- عملیات پیچیده چند وجهی و ترکیبی

سرعت عمل و سازماندهی عملیات مقاومت فلسطین و حمله سایبری علیه سامانه گنبد آهنین و سایر سیستم‌های هوشمند تاکتیکی که این سامانه را از کار انداخت حکایت از پیچیدگی عملیات حماس دارد که این بزرگترین شکست اطلاعاتی اسرائیل درنیم قرن اخیر بوده است.

با وجود شبکه پیچیده جاسوسی، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری جاسوسی اسرائیل، این رژیم نتوانسته هنوز حمله را شناسایی و از آن جلوگیری کند. این عملیات چند وجهی توانست دیوار عظیم امنیتی رژیم صهیونیستی حول غزه را فرو بریزد و توازن قدرت در سرزمین های اشغالی را تغییر دهد.

رژیم صهیونیستی متوجه شده که به تنهایی حریف مقاومت فلسطین در غزه نمی‌شود. گرچه نتانیاهو فراخوان نیروهای ذخیره و جنگ نامحدود را داده، اما رژیم‌صهیونیستی که علیه ملت فلسطین به طور علنی و پنهان همواره دست به کشتارهای متعد زده، همچنان با شعله‌های خشم فلسطینیان روبروست و به نظر می‌رسد حال برای عبور از شکست مفتضحانه، به «تاکتیک مظلومی‌نمایی» روی بیاورد که باید هوشیار بود.

اما بپذیریم که تحول مهمی در سطح جهان رخ داده که نقشه‌ها و رویاهای آشفته‌ای که رژیم اشغالگر برای فلسطینیان و خاورمیانه دیده بود، نقش برآب شده است. از طرفی کشورهایی که قصد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را داشتند قطعا با این تحولات اخیر در غزه و فلسطین اشغالی باید در مواضع خود بازنگری کنند.