حصر غزه مثل محاصره لنینگراد توسط نازی‌ها است

ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه حصر غزه توسط رژیم صهیونیستی را با اقدام نازی‌ها در محاصره لنینگراد مقایسه کرده است. 

۸۰ سال قبل در خلال جنگ جهانی دوم نیروهای آلمانی و فنلاندی به اتحاد جماهیر شوروی سابق حمله کردند. این دو کشور به لنینگراد که یکی از شهرهای بزرگ شوروی پس از مسکو بود، حمله کردند و از شمال و جنوب آن‌ جا را در محاصره خود درآوردند. لنینگراد پس از اشغال راه‌آهن مگا در محاصره کامل قرار گرفت و ارتباط آن با بیرون قطع شد. این محاصره ۸۷۲ روز طول کشید.

زمانی‌که آلمان و فنلاند، لنینگراد را محاصره کردند، براساس آمار روس‌ها، ۴۰۰ هزار کودک در آن‌جا زندگی می‌کردند. در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۴۱، ۳۲۹۵ بمب بسیار مخرب انفجاری و ۹۹هزار و ۷۱۷ بمب آتش‌زا و ۳۰هزار و ۱۵۴ گلوکه توپخانه به‌ سوی لنینگراد شلیک شد.

حصر غزه مثل محاصره لنینگراد توسط نازی‌ها است

اهداف اصلی این حملات انبارهای مواد غذایی، نیروگاه برق در جنوب شهر عنوان شده بود. در زمان محاصره کارگران روزانه ۲۵۰ گرم و سایرین تنها ۱۲۵ گرم سهمیه نان داشتند. شهر به حالت قحطی در آمده بود. تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت لینگراد که حالا سن‌پترزبورگ خوانده می‌شود، بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌ باشند.

براساس سندی محرمانه که ۲۲ سپتامبر ۱۹۴۱ در اسناد ستاد نیروی دریایی آلمان نازی کشف و منتشر شد، هیتلر تصمیم گرفته بود لنینگراد را از صفحه روزگار محو کند.

در این سند به نقل از هیلتر آمده است: «پس از شکست شوروی هیچ گونه منفعتی در ادامه موجودیت این منطقه مسکونی وجود ندارد و باید از طریق محاصره و گلوله باران توپخانه‌ای و بمباران هوایی با خاک یکسان شود.»

قحطی در میان شهر به قدری بود که بعد از محاصره ۲۰۱۵ نفر به جرم آدم‌خواری بازداشت شدند. این افراد در سرقت گوشت اجساد به جان هم می‌افتادند. این وضعیت تا سال ۱۹۴۴ ادامه پیدا کرد. در نهایت ارتش سرخ در یک عملیات تهاجمی به اسم «لنینگراد- نووگورود» موفق شد تا حلقه محاصره شکسته شود.