زرادخانه موشکی گردان‌های القسام؛ معمایی که کسی قادر به حل آن نیست

 «فایز الدویری»، کارشناس مسائل نظامی و راهبردی اردنی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در این باره اظهار کرد: نه اسرائیل و نه هیچ‌کس دیگری اطلاعات مشخصی درباره تعداد موشک‌ها ی در اختیار گردان‌های عزالدین القسام ندارد.

الدویری با اشاره به تفاوت چشمگیر در برآورد موجودی زرادخانه موشکی گردان‌های القسام توسط روزنامه‌های آمریکایی گفت: نیویورک تایمز در گزارشی در اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که حماس حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار موشک دارد و این درحالی است که روزنامه واشنگتن پست در همان برهه تعداد موشک‌های القسام را بین هشت هزار تا ۱۰ هزار موشک تخمین زد.

الدویری معتقد است که این تفاوت در برآوردها نشان می‌دهد که هیچ طرفی از ذخایر موشکی گردان‌های القسام اطلاعی ندارد.

وی در واکنش به گزارش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی مبنی بر تحلیل رفتن توان مقاومت و شلیک موشک‌های کمتر توسط آن در مقایسه با روزهای نخست عملیات «طوفان الاقصی»، تصریح کرد: در آغاز نبرد طوفان الاقصی از موشک و راکت به طور گسترده استفاده شد؛ زیرا مقاومت رویکرد «فریب استراتژیک» را اتخاذ کرد که مستلزم استفاده بیش از حد از موشک بود.

این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی ادامه داد: در آغاز نبرد طوفان الاقصی، گردان‌های القسام عملیات فریب همه جانبه‌ای را علیه اسرائیل انجام داده و موفق شد فرودگاه‌ها و سامانه‌های گنبد آهنین را فلج و همچنین کار پشتیبانی‌های نظارت الکترونیکی را مختل کند.

الدویری در این باره تصریح کرد: منطق نظامی مستلزم کاهش سرعت استفاده از موشک‌ها است و بنابراین مقاومت استفاده از موشک‌ها را کاهش داد، علاوه بر این، تغییر اهداف منجر به تفاوت‌هایی در عملکرد شد و موشک‌ها برای دستیابی به یک هدف بزرگ‌تر مورد  استفااده قرار گرفتند و مقاومت موفق شد فرماندهی منطقه نظامی شمال و یک پایگاه نظامی ارتش رژیم اشغالگر را در صحرای نقب هدف قرار دهد. بنابراین از توانمندی‌های مقاومت فلسطین برای دستیابی به اهداف استفاده می‌شود.

زرادخانه موشکی گردان‌های القسام؛ معمایی که کسی قادر به حل آن نیست

در حالی عملیات «طوفان الاقصی» وارد هشتمین روز خود شده که اشغالگران بمباران تمام مناطق نوار غزه را تشدید کرده و پس از درخواست تخلیه مناطق در شمال نوار غزه، درخواست تخلیه بیمارستان‌ها را داده‌اند؛ اقدامی که نشان دهنده فاجعه انسانی و بهداشتی در غزه بوده و بخش بهداشت فلسطین نمی‌تواند آن را تحمل کند.

حملات رژیم صهیونیستی به مناطق پرجمعیت نوار غزه درحالی همچنان ادامه دارد که تعداد قربانیان به حدود ۱۹۰۰ شهید و ۷۶۹۶ مجروح رسیده است.

وزارت بهداشت غزه در این باره اعلام کرد که میان شهدا ۶۱۴ کودک و ۳۷۰ زن وجود دارد.