ضعف و ناکارامدی رهبران واشنگتن در مدیریت بحران‌ها

 بعد از این که کوین مک کارتی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از پست خود برکنار شد، این مجلس تاکنون بدون رئیس است و این امر باعث شده که رای گیری درباره حمایت مالی از رژیم صهیونیستی و اوکراین و نیز جلوگیری از تعطیلی دولت با تاخیر انجام شود.

بعلاوه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در روزها و هفته های اخیر تعداد هشدار دهنده ای گاف داده است که نگرانی ها را درباره ناتوانی او برای مدیریت موثر تعداد فزاینده بحران ها برانگیخته است.

ارل راسموسن (Earl Rasmussen) سرهنگ دوم سابق ارتش آمریکا و مشاور امور بین المللی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: کشور با یک طوفان کامل از بحران ها در سطح بین المللی و در داخل مواجه است.

وی افزود: ما با احتمال تشدید بحران های جهانی از جنگ روسیه و اوکراین گرفته تا اختلافات فزاینده در اروپا، بی ثباتی در سراسر آفریقا، افزایش تنش ها، درگیری قریب الوقوع با چین و شعله ور شدن تنش ها در خاورمیانه مواجه هستیم.

این مقام سابق ارتش آمریکا بر ضرورت وجود رهبری موثرتر برای رفع چالش های داخلی در این کشور از جمله در زمینه رکود قریب الوقوع، افزایش تورم، زیرساخت های ضعیف و سطح بی سابقه مهاجرت غیرقانونی تاکید کرد و گفت: ما به یک رهبر واقعی نیاز داریم، کسی که سیاست استکباری آمریکا را از بین می برد و چالش های پیش رو را به روشی سنجیده و جذاب حل می کند. ما باید بدانیم که باید با قدرت های دیگر همکاری کنیم تا با هم چالش ها را برطرف کنیم.

فرانسیس بویل (Francis Boyle) استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ایلینویز، نیز گفت: نگران آن است که بایدن با تشدید بحران‌ها در سراسر جهان نشانه‌هایی از زوال عقل را نشان داده است.

این استاد دانشگاه همچنین گفت نگران آن است که مسئولیت رسیدگی به بحران‌ها اکنون به دست یک «باند سیاسی» افتاده است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ، چاک شومر رهبر اکثریت سنا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی را در میان دیگر مقامات سیاسی داخل کشور شامل می شود.

ضعف و ناکارامدی رهبران واشنگتن در مدیریت بحران‌ها

ادوارد لوزانسکی (Edward Lozansky) رئیس دانشگاه آمریکایی در مسکو نیز اظهار داشت که بایدن تلاش می‌کند از انبوه سیاست‌های فاجعه‌بار و بی‌اعتبار خود با قمار خطرناک تر بر سر تشدید جنگ در اوکراین، فرار کند.

وی گفت: بایدن که تحت فشار فهرستی طولانی از مشکلات داخلی و خارجی، اتهامات رشوه و کاهش وضعیت سلامت و محبوبیت خود قرار دارد تلاش می کند با تشدید جنگ اوکراین که ممکن است به سمت جنگ جهانی سوم سوق پیدا کند موضوع را عوض کند.

چارلز اورتل (Charles Ortel) مورخ و تحلیلگر آمریکایی نیز گفت جهان نظاره گر بایدن و کابینه «ناموفق» وی است که با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، اصول اساسی روابط بین المللی را بهم زده است.

به گفته وی، در امور خارجی هیچ کشوری- نه دوست و نه دشمن- باور ندارد که آمریکا مایه امید، آزادی یا نظم و قانون است.