شکست آمریکا در متقاعد کردن مصر و عربستان

این روزنامه آمریکایی افزود: بلینکن در تلاش برای متقاعد کردن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با مقاومت شدید دو قدرت بزرگ جهان عرب مواجه شد.

وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد این دو کشور را متقاعد کند تا به رغم همدردی عمومی با فلسطینی ها در کشورهایشان، از دیدگاه واشنگتن در رابطه با درگیری رژیم صهیونیستی و حماس حمایت کنند.

به نوشته واشنگتن پست، در ریاض، ولیعهد عربستان بلینکن را برای ساعاتی معطل نگه داشت. آنها قرار بود بعد از ظهر با یکدیگر ملاقات کنند اما ولیعهد عربستان صبح روز بعد در این دیدار حاضر شد.

بر اساس گزارش منابع سعودی از این دیدار، بن سلمان در آغاز این نشست با اشاره به تهاجم رژیم صهیونیستی، بر ضرورت توقف عملیات نظامی که جان افراد بی گناه را هدف گرفته و رفع محاصره غزه که فلسطینی ها را از آب و برق و سوخت محروم کرده، تاکید کرد.

شکست آمریکا در متقاعد کردن مصر و عربستان

ولیعهد عربستان همچنین در تضاد با سیاست واشنگتن که از رژیم صهیونیستی در پیشبرد اهداف خود برای نابودی حماس حمایت کرده است، جلوگیری از تشدید درگیری ها را خواستار شد.

واشنگتن پست نوشت: در یادداشت فاش شده از وزارت خارجه آمریکا که به تایید این روزنامه رسیده و برای اولین بار در روزنامه هافینگتون پست منتشر شده است، به دیپلمات های آمریکایی هشدار می دهد که از عبارتی مانند «کاهش تنش/ آتش بس»، «پایان دادن به خشونت و خونریزی» و «بازگرداندن آرامش» استفاده نکنند زیرا این واژه ها اکنون با سیاست فعلی آمریکا مطابقت ندارد.

واشنگتن پست نوشت: تلاش آمریکا برای متقاعد کردن ریاض جهت محکوم کردن حماس تاکنون شکست خورده و وزارت امور خارجه عربستان کمپین گسترده بمباران غزه را محکوم و آن را حمله به غیرنظامیان بی دفاع توصیف کرده است. در مصر نیز تلاش های واشنگتن برای تعامل با این کشور با موانع حتی جدی تری مواجه شده است.

روز شنبه، مقامات آمریکایی مدعی شدند با مصر درباره بازگشایی موقت گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر به توافق رسیده اند. اعلام این خبر باعث شد ۵۰۰ تا ۶۰۰ آمریکایی ساکن فلسطین به مرز غزه سرازیر شوند اما در بحبوحه اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی و مصری درباره چرایی بسته بودن این مرز، آنها نتوانستد از این مسیر عبور کنند.

به نوشته این روزنامه، آمریکا و مصر درباره خود این درگیری پیام های ضد و نقیضی را ارسال می کنند. السیسی در دیدار با بلینکن گفت حملات رژیم صهیونیستی از حق دفاع از خود فراتر رفته و به یک تنبیه جمعی تبدیل شده است.

سیسی رژیم صهیونیستی را مسئول ناامیدی فلسطینی ها به دلیل فقدان پیشرفت در زمینه راه حل دو کشور توصیف کرد.

واشنگتن پست نوشت: همزمان با بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی و اعتراضات در حمایت از فلسطین در کشورهای غربی، مصر تلاش کرده دو طرف را به تنش زدایی دعوت و به ورود کمک های انسان دوستانه به غزه کمک کند. سیسی و سامح شکوری وزیر خارجه او در اقدامات دیپلماتیک فراوانی شرکت کرده و ضمن تماس با رهبران جهان، میزبان دیپلمات های ارشد کشورهای مختلفی مانند ترکیه، آلمان، ایتالیا در قاهره بوده اند. با این حال مقامات مصری به وضوح اعلام کرده اند که اسکان فلسطینی ها در مصر گزینه مناسبی نیست و هشدار داده اند که این امر می تواند رویای فلسطینی برای برخورداری از یک کشور مستقل را بر باد دهد.

مقام های نظامی صهیونیستی علناً از مصر خواسته اند غیرنظامیان فلسطینی را در سینا بپذیرد. محمد العرابی وزیر امور خارجه سابق مصر، که در حال حاضر ریاست شورای روابط خارجی مصر وابسته به دولت را بر عهده دارد، روز جمعه به واشنگتن پست گفت: قاهره نگران است که اگر این اتفاق بیفتد، پس از پایان جنگ، اسرائیل اجازه بازگشت فلسطینی ها به غزه را ندهد.