نقش آمریکا در هرگونه حمله رژیم اسرائیل علیه مقاومت فلسطین

 دیدار هشت ساعته بایدن که یک روز پس از بمباران بیمارستان المعمدانی ( الاهلی) در شهر غزه و کشته شدن صدها فلسطینی انجام شد به سرعت تبدیل به نارضایتی شدید در جهان عرب شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بازگشت از تل آویو در هواپیما به خبرنگاران گفت که در رایزنی با مقامات رژیم اسرائیل، درباره ورود آمریکا به جنگ در صورت پیوستن رسمی حزب‌الله به درگیری‌ها مطلبی نگفته است.

خبرنگاری از بایدن درباره صحت گزارش تایمز اسرائیل مبنی بر همراهی واشنگتن با ارتش اسرائیل درصورت اعلام جنگ حزب الله به تل آویو پرسید و رئیس جمهور آمریکا درحالیکه تیم امنیت ملی او شامل جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، جان کربی و مک گرک در اطرافش حضور داشتند، گفت: «صحت ندارد. من هرگز این را نگفته‌ام».

اما جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به خبرگزاری رویترز می گوید: «از منظر ریسک، بایدن اکنون به هر کاری که اسرائیلی‌ها در غزه انجام دهند، گره خورده است».

او معتقد است: بایدن بسیار اعتقاد دارد که ابراز همدردی، مذاکره و کمک به اسرائیل بیشترین تأثیر را در شکل‌دهی اقدامات آنها خواهد داشت.

این درحالی است که برنامه‌های بایدن برای انتقال سریع میلیاردها دلار کمک به اسرائیل از طریق کنگره احتمالاً به بحث‌ها در مورد بودجه مالیات‌دهندگان آمریکایی دامن می‌زند. در همین حال، وتوی آمریکا درباره قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش بس است، خشم متحدان واشنگتن را برانگیخته است.

نقش آمریکا در هرگونه حمله رژیم اسرائیل علیه مقاومت فلسطین

تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این یکی از سخت ترین لحظات پیش روی مردم اسرائیل و فلسطین در ۷۵ سال گذشته است. ما در لبه پرتگاهی عمیق و خطرناک قرار داریم که می تواند مسیر مناقشه اسرائیل و فلسطین و همچنین کل منطقه را تغییر دهد. خطر گسترش این درگیری "بسیار واقعی و بسیار خطرناک" است. تنها راه برای پایان دادن به خونریزی و جلوگیری از تکرار آن، هموار کردن مسیر برای یک راه حل سیاسی بلندمدت، مطابق با قطعنامه های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات قبلی است.

آمریکا در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی شورای امنیت، با رای منفی خود، قطعنامه پیشنهادی برزیل را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

قطعنامه پیشنهادی برزیل رای ۱۲ کشور آلبانی، برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات متحده عربی را در مقابل یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا داشت و دو کشور روسیه و انگلیس نیز رای ممتنع دادند.

در همین حال که بایدن به کمک های نظامی و امنیتی به رژیم اسرائیل می کند، در تداوم ادعاهای بشردوستانه واشنگتن اعلام کرد که آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار بودجه جدید برای کمک های بشردوستانه در غزه و کرانه باختری اشغالی ارائه خواهد کرد. واشنگتن از اسرائیل خواسته است تا با کمک های بشردوستانه برای کمک به فلسطینی ها موافقت کرده است.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع تل آویو در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند و رژیم اسرائیل که از این حملات غافلگیر شده بود، برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاهها نوار غزه را بست و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین سه شنبه شب به وقت محلی برابر با ۱۷ اکتبر و ۲۵ مهرماه از بمباران بیمارستان «المعمدانی» ( الاهلی) در غزه و شهادت حدود ۵۰۰ نفر در لحظات اولیه این انفجار خبر داد. این وزارت‌خانه پیش از این هشدار داده بود که بیمارستان‌های غزه به سبب قطعی برق و اتمام سوخت عملا در آستانه تعطیلی و فروپاشی قرار دارند.

در پی بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام و دیدار برنامه ریزی شده خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را لغو کرد. وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد: نشست چهار جانبه ای که قرار بود روز چهارشنبه در این کشور تشکیل شود، برگزار نخواهد شد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: در اسرائیل مقامات تایید کرده اند که یک هزار و ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نفر زخمی شده اند، در حالی که در غزه بیش از ۳ هزار نفر کشته شده اند، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده اند و صدها نفر زیر آوار هستند.

این وضعیت، اکنون سال‌ها تلاش دیپلماتیک آمریکا برای نزدیک شدن جهان اسلام از ترکیه گرفته تا عربستان سعودی، مصر و قطر با اسرائیل و ایجاد یک جبهه متحد در مقابله با رقبای آمریکا از جمله تهران، مسکو و پکن را بشدت به خطر انداخته است.

دیپلماسی برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل اکنون در حالت تعلیق قرار گرفته است، زیرا بایدن تلاش می کند تا بحران پیچیده ای که خاورمیانه را فراگرفته و جرقه رویارویی مستقیم برخی کشورها را برانگیخته است، مهار کند.