همدستی سازمان ملل با آمریکا و اسرائیل در کشتار کودکان غزه

 وزارت بهداشت فلسطین در غزه بامداد دوشنبه اعلام کرد، از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۱۸۷۳ کودک در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه شهید شدند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۶ روز گذشته به ۴ هزار و ۷۴۱ نفر رسیده است. در میان شهدا همچنین یک هزار و ۲۳ زن و ۱۸۷ سالخورده وجود دارد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه همچنین شمار زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه را ۱۴ هزار و ۲۴۵ نفر اعلام کرده است. حملات شب گذشته به مناطق مختلف نوار غزه، از آغاز بمباران این منطقه، بی سابقه بود. هدف این حملات هوایی، بیشتر نوار شرقی نوار غزه در دو اردوگاه جبالیا و البریج و مناطق بیت لاهیا و محله الزیتون غزه بود.

از این رو و برای تحلیل بهتر اوضاع در سرزمینهای اشغالی به ویژه در نوار غزه باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی با رابرت فانتینا، نویسنده و تحلیلگر سیاسی از تورنتوی کانادا ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظرتان میگذرد.

تحلیل شما از وضعیت جنگ در غزه چیست؟

رابرت فانتینا: مردم غزه در شرایط سختی قرار دارند. باید فورا آتش بس برقرار شود و لفاظی‌های جنگی پایان یابد. جامعه بین المللی باید دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا به فلج کردن شورای امنیت  با استفاده از قدرت غیردموکراتیک و منسوخ حق وتو ادامه ندهد تا از این طریق از متحد خود در تل آویو محافظت کند. رژیم اسرائیل دو هفته از زمانی که جنبش مقاومت فلسطین به رهبری حماس عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد که پاسخی به جنایات روزانه اسرائیل بود، به بمباران مناطق پرجمعیت غیرنظامی در نوار محاصره شده غزه ادامه می‌دهد. در حال حاضر تعداد قربانیان در نوار ساحلی محاصره شده به بیش از ۴۵۰۰ نفر رسیده که اکثراً کودک هستند، در حالی که بیمارستان‌ها مملو از مجروحان وخیم و افرادیست که به دلیل نسل کشی آواره شده اند.

سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل باید چه اقدامی را در مقابله با این نسل کشی انجام دهد؟

رابرت فانتینا: برای پایان دادن به تجاوز اسرائیل به غزه، دهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل باید برگزار شود و اولویت اصلی آن باید دستیابی به توقف خشونت، آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین باشد. دسترسی مردم غزه تنها به ۲۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه توهین به نیازمندان و مردم ستمدیده این منطقه است. کمک‌های بشردوستانه اضطراری باید فوراً تحت هماهنگی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به وضعیت فاجعه بار غزه بسیج شوند.

همدستی سازمان ملل با آمریکا و اسرائیل در کشتار کودکان غزه

نقش کشور‌های غربی در افزایش تهاجمات رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رابرت فانتینا: شورای امنیت سازمان ملل حتی نتوانسته است درخواستی برای توقف کشتار در حال انجام در منطقه محاصره شده غزه بدهد. این هفته، دولت آمریکا پیشنهادی را در آن نهاد که صرفاً خواستار آتش بس موقت بشردوستانه برای اجازه دسترسی کمک‌ها به غزه و تضمین حفاظت از غیرنظامیان بود، وتو کرد. آمریکا مدعی شد که این درخواست هنوز زود است و جالب است که بدانید آن‌ها معتقدند که هنوز هم میتوان بیش از این مردم غزه را زیر فشار ظلم قرار داد. این قطعنامه‌ای بود که حتی خواستار آتش بس نبود، بلکه فقط خواستار توقفی بشردوستانه بود که به مردم غیرنظامی غزه کمک می‌کرد که تحت تهاجم بی رویه و جنایتکارانه هستند. این تصمیم آمریکا نه تنها تاسف بار بلکه خطرناک است. با این حال، هیچکس را شگفت زده نمی‌کند. دولت آمریکا از لحاظ تاریخی همدست و مسئول مصونیت اسرائیل برای جنایات مرتکب شده تاریخی خود بوده است، زیرا این رژیم مانع از اقدام شورای امنیت در مورد فلسطین و تضعیف صلح و ثبات در خاورمیانه شده است.

به نظر شما احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه تا چه حد جدی است؟

رابرت فانتینا: این اقدام پیامد‌های غیرقابل پیش بینی خواهد داشت و معافیت اسرائیل از نشل کشی‌هایی که انجام می‌دهد و حمایت‌های همه جانبه هم دستانش در جهان می‌تواند این روند را وارد مرحله‌ای خطرناک، ولی تاریخی کند. همه کشور‌ها و دولت‌های آزادی خواه جهان باید قتل غیرنظامیان، به ویژه زنان، کودکان و کارکنان سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کنند. بمباران‌های بی رویه علیه مردم غزه و تخریب خانه ها، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های مدنی و همچنین محرومیت از خدمات آب، غذا، برق و سوخت به مردم غزه ظلمی آشکار و غیرقابل باور است که قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. هیچ چیز نمی‌تواند چنین اقداماتی را که به منزله مجازات دسته جمعی، نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه و جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، توجیه کند.

به نظر من تمام دولت‌های جهان باید به دنبال راه حلی برای توقف سریع این یورش‌ها باشند و از هر کاری که موجب تشدید این درگیری‌ها شود به شدت پرهیز کنند. ما به شدت نگرانی عمیق خود را در مورد تشدید خشونت در میدان که نتیجه اقدامات ۷۵ ساله اشغالگری و استعمار غیرقانونی اسرائیل، که نقض آشکار حقوق مسلم مردم فلسطین در خاک خود است، ابراز می‌کنیم.

رابرت فانتینا روزنامه نگار و فعال سیاسی صلح و حقوق بشر بین المللی است. نوشته‌های او به طور مرتب در وبسایت‌های مختلف منتشر می‌شود و اخبار و یادداشت‌های او در «سقوط آزاد: مجله نویسندگی نفیس» کانادا گنجانده شده است. او در نزدیکی تورنتو، انتاریو، کانادا زندگی می‌کند. او نویسنده کتاب‌های زیادی در زمینه سیاسی و ژئوپلیتیکی است و مطالعات زیادی در زمینه فلسطین انجام داده است. یکی از مشهورترین کتاب‌های وی درباره فلسطین و سرزمین‌های اشغالی «طرف دیگر دیوار: وقایع نگاری داغ از بی عدالتی‌های غیرقابل بیان» نام دارد.