بحران بی‌اعتمادی میان نتانیاهو و ارتش اسرائیل

 در سایه بحران فزاینده بی اعتمادی میان نتانیاهو و ارتش اشغالگر اسرائیل که در حال آماده شدن برای تهاجم زمینی به غزه است و اهداف آن به طور دقیق مشخص نیست و نیز سردرگمی آشکار در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و تخلیه شهرک‌ها در آنجا، سه وزیر در دولت نتانیاهو در حال بررسی موضوع استعفای خود هستند.

وب سایت عبری یدیعوت آحارونوت گزارش داده است که حداقل سه وزیر در حال بررسی استعفا از دولت نتانیاهو و تحمیل مسئولیت آن به او هستند.

این روزنامه صهیونیستی افزود: نتانیاهو در مورد عملیات زمینی مردد است و مانع ورود به مرحله بعدی است و حتی از درگیر شدن در جنوب و شمال به طور همزمان می‌ترسد.

آحارونوت اذعان کرده است که حزب الله می‌تواند از این طریق اسرائیل را برای همیشه درگیر کرده و در مقایسه با این رژیم هزینه بسیار کمی متحمل شود.

این روزنامه در صفحه اول خود با بیان اینکه میان نتانیاهو و ارتش اسرائیل بحران بی اعتمادی وجود دارد، افزود: ۱۷ روز پس از حمله به اسرائیل همه در تله افتاده اند. نخست وزیر (نتانیاهو) از ارتش عصبانی است، ارتشی که در نظر او به خاطر هر اتفاقی که افتاده متهم است و در تصمیم گیری برای حمله زمینی به غزه با سختی مواجه شده است.

این روزنامه تاکید کرد که روابط پرتنش میان نتانیاهو و گالانت عملیات را بسیار دشوارتر می‌سازد.

یدیعوت آحارونوت اضافه کرد که کابینه اسرائیل در رسیدن به تصمیمات واحد در مورد مسائل مرکزی با مشکل مواجه است و می‌ترسد طوفانی که فردای پایان جنگ رخ می‌دهد، فرماندهی ارتش را درنوردد.

بحران بی‌اعتمادی میان نتانیاهو و ارتش

یدیعوت آحارونوت با اشاره به اینکه جنگ غزه باعث ایجاد سردرگمی و اختلاف میان نخست وزیر و ارتش شده، در مورد مسئله بی اعتمادی نوشت: خانه‌ها را می‌توان بازسازی کرد، اما بازسازی اعتماد دشوار است. اتفاقات روز ۷ اکتبر میان نتانیاهوی عصبانی و مقامات ارتش که از نظر او مقصر همه چیز هستند، ایجاد بی اعتمادی کرد. نتانیاهو از نظرات و ارزیابی‌های افسران ارتش استقبال نمی‌کند و در اجرای برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند تعلل می‌کند.

این روزنامه در پایان نوشت: در مقابل، در ارتش اسرائیل می‌گویند که تمام تقصیر‌ها متوجه رهبران سیاسی است که اهداف مشخصی برای ارتش تعیین نکرده اند، ارتشی که پس از قول نتانیاهو و گالانت برای نابودی حماس نمی‌داند چه زمانی به اهداف خود می‌رسد یا چه زمانی اسرائیل پیروز خواهد شد.